شماره: 2553 / ۱۴۰۳ هجدهم اسفند

تعداد بازدید : 0
خودروی برقی فولکس واگن برای اروپا معرفی شد
رئیس شرکت خودروسازی فولکسواگن گفت: این شرکت، راهبرد فروش خودروی الکتریکی ۲۰ هزار یورویی خود را که در سال ۲۰۲۷ عرضه می شود، در اروپا متمرکز خواهد کرد.
رئیس فولکسواگن افزود که این شرکت خودروسازی باید تا آن زمان، برای اینکه بتواند این خودرو را به این قیمت بفروشد، هزینه باتری را کاهش دهد.
این خودرو، اولین خودرو در خط تولید فولکسواگن خواهد بود که از نرم افزار سرمایهگذاری مشترک این شرکت با سازنده خودروهای برقی آمریکایی «ریویان» استفاده می کند که وزن خودرو را کاهش داده و تولید را ساده خواهد کرد.
برند فولکسواگن در حال برنامه ریزی هشت مدل جدید برقی مقرون به صرفه تا سال ۲۰۲۷، از جمله یک مدل ۲۵ هزار یورویی به نام ID.۲ است که انتظار میرود امسال وارد بازار شود.
مذاکرات میان شرکتهای خودروسازی رنو و فولکسواگن برای همکاری در تولید مدل برقی مقرون به صرفه «توینگو» رنو در سال گذشته، به شکست انجامید و رنو این خودرو را به تنهایی در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد کرد.
طبق گزارش رویترز، شرکت خودروسازی فولکسواگن، با توجه به محافظت از سهم بازار خود در برابر رقبای چینی، منابع مالی خود را آزاد میکند و سرمایهگذاری در ساخت مدلهای ارزانتر خودروهای برقی، ظرفیت و هزینهها را کاهش میدهد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
شرکت های غیر مولد و املاک مازاد بفروش می رسند
در راستای اجرای فرهنگ چابکسازی در گروه خودروسازی سایپا، تعداد اعضای هیاتمدیره شرکتهای تابعه کاهش یافت و املاک مازاد و شرکتهای غیرمولد در صف فروش قرار گرفتند. این اقدامات علاوه بر اصلاح ساختار سازمانی، صرفهجویی مالی قابلتوجهی به همراه داشته است.
گروه خودروسازی سایپا در چارچوب سیاستهای چابکسازی، تعداد اعضای هیاتمدیره شرکتهای سهامی خاص را از ۵ عضو به ۳ عضو کاهش داد. این اقدام که تاکنون منجر به کاهش ۴۶ عضو در هیاتمدیره شرکتهای تابعه شده است، سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی مالی به همراه دارد.
همچنین این گروه خودروسازی، با بررسی و تحلیل وضعیت مالی و تولیدی شرکتهای تابعه، املاک مازاد و شرکتهای غیرمولد و زیانده را پس از اخذ مجوزهای لازم در صف فروش قرار داده است.
در همین راستا و با تأکید مدیرعامل گروه، تمامی شرکتهای تابعه موظف شدهاند از برگزاری مراسمهای غیرضروری و خرید هدایای نامتعارف خارج از ضوابط خودداری کنند. نظارت بر اجرای این دستور نیز به مدیریت بازرسی گروه محول شده است.
گروه خودروسازی سایپا با این اقدامات، در مسیر چابکسازی، افزایش بهرهوری و جلوگیری از موازیکاری گام برمیدارد و بر اجرای اصلاحات ساختاری برای توسعه پایدار و جلب رضایت مشتریان خود تأکید دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
اخبار
تشدید نظارت بر عملکرد امداد خودروها
در طرح نوروزی ۱۴۰۴
معاون عملیات پلیس راهور فراجا، از آغاز طرح تشدید نظارت بر عملکرد امداد خودروها در آستانه نوروز ۱۴۰۴ خبر داد.
سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به پیشبینی افزایش حجم ترددها و سفرهای درونشهری و برونشهری، گفت: یکی از اقدامات مهم در قالب طرح نوروزی، نظارت دقیق بر خودروهای امداد و بخشهایی است که خدمات امدادی را به وسایل نقلیه ارائه میکنند. این نظارت شامل یدککشها و خودروهایی است که خدمات تعمیرات و سرویس را در معابر شهری و جادهای ارائه میدهند.وی افزود: در نشستی که با حضور رئیس پلیس راهور فراجا، نمایندگان دستگاههای امدادی، شرکتهای خودروساز و بخشهای امدادی این شرکتها برگزار شد، تصمیمات مهمی برای ارتقای کیفیت خدمات امدادی اتخاذ شد. یکی از این مصوبات، تشدید نظارت بر عملکرد خودروهای امداد بود که به شکل دستورالعملی به سراسر کشور ابلاغ شد. اجرای این طرح از تاریخ ۱۰ اسفندماه آغاز شده است.
سردار سلیمی توضیح داد: در گام نخست، شناسایی خودروهای امداد فعال در شهرها و جادهها به واحدهای پلیس راهنمایی و رانندگی در شهرها و پلیس راه در جادهها واگذار شد. همچنین، سازمانها و شرکتهایی که خدمات امدادی ارائه میدهند و مجوزهای لازم را دریافت کردهاند، ملزم به ارائه اطلاعات کامل خودروهای امداد مجاز خود شدند. این اطلاعات در حال جمعبندی است و آمار دقیق آنها به زودی اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: پس از پایان مرحله شناسایی، نظارت و کنترل دقیق بر خودروهای امداد و یدککشهایی که بدون مجوز فعالیت میکنند، آغاز خواهد شد. این اقدام با هدف ارتقای سطح کیفی خدمات، کاهش تخلفات و سوءاستفادهها و مقابله با مواردی نظیر خیانت در امانت انجام میشود که گاهی گزارشهایی در این خصوص به پلیس و سایر مراجع میرسد.سردار سلیمی با اشاره به اقدامات رسانهای در هفته اول اجرای طرح، گفت: اطلاعرسانی به منظور آگاهیبخشی عمومی انجام شده و همچنان ادامه دارد. این اطلاعرسانی برای جلب توجه مسافران نوروزی به استفاده از خدمات خودروهای امداد مجاز و اعتماد به شرکتهای معتبر صورت میگیرد.معاون عملیات پلیس راهور فراجا از هموطنان خواست که تنها از خدمات خودروهای امداد دارای مجوز استفاده کنند و هرگونه تخلف یا سوءاستفاده را به پلیس گزارش دهند. وی همچنین تأکید کرد که شرکتهای خودروساز و سازمانهای مرتبط، اطلاعات کامل خودروهای امداد مجاز و محدوده فعالیت آنها را به پلیس راهور ارائه دهند.
تمدید گواهینامههای استاندارد
و اخذ ISO 45001
شرکت مهندسین مشاور خودرو ایران با موفقیت گواهینامههای استاندارد خود را تمدید کرد و برای نخستین بار استاندارد ISO 45001 را دریافت نمود. شرکت دانشبنیان مهندسین مشاور خودرو ایران به عنوان یکی از شرکتهای دانشبنیان فعال در صنعت خودروسازی در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ تحت ارزیابی شرکت پایش و ارزیابی انطباق ایران قرار گرفت. در این ارزیابی، گواهینامههای استاندارد ISO 9001 (مدیریت کیفیت)، ISO 21502 (مدیریت پروژه) ،ISO 10015 (آموزش منابع انسانی) ،ISO 10006 (مدیریت کیفیت در پروژهها) و ISO 10002 (رسیدگی به شکایات مشتریان) با موفقیت تمدید شد.علاوه بر این، این شرکت برای نخستین بار در فرآیند ارزیابی استاندارد مدیریت ایمنی و ریسک ISO 45001 نیز شرکت کرد و موفق به دریافت این گواهینامه شد. اخذ این استاندارد نشاندهنده تعهد مهندسین مشاور خودرو ایران به بهبود کیفیت خدمات، افزایش رضایت مشتریان و ارتقای ایمنی و مدیریت ریسک در محیط کاری است.
ولوو راهی آمریکا شد
شرکت خودروسازی «ولوو کارز»، ممکن است بخشی از تولید خود را به دلیل تعرفههای دونالد ترامپ، به آمریکا منتقل کنند. مدیرعامل شرکت «ولوو»، اعلام کرد که این خودروساز ممکن است تولید برخی از مدلهای خود را با توجه به تعرفههای دونالد ترامپ، به آمریکا منتقل کند، اما قصد دارد به برنامه خود برای صادرات مدل شاسی بلند EX۳۰ ساخت اروپا به آمریکا در اواخر سال جاری، پایبند بماند.این شرکت خودروسازی، سال گذشته، تولید خودروهای الکتریکی EX۳۰ خود را برای اجتناب از تعرفههای اتحادیه اروپا، از چین به اروپا منتقل کرد. تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اعمال دور جدید تعرفهها، ممکن است به تطبیق بیشتر نیاز داشته باشد.«جیم روآن»، مدیرعامل این شرکت به رویترز گفت: شاسی بلند EX۳۰، باید در سه ماهه جاری، تولید خود را در اروپا آغاز کند و «ولوو»، قصد دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، تولید خود را افزایش دهد. صادرات خودرو از اروپا به آمریکا، در حال حاضر، تنها مشمول تعرفه ۲.۵ درصدی است، اما احتمالاً تغییر خواهد کرد.
مدیرعامل «ولوو» گفت: به نظر میرسد که این نرخ قرار است افزایش یابد و اگر نزدیک به ۱۰ درصد باشد، می توانیم با آن کنار بیاییم، اما اگر به ۲۵ درصد برسد، سودآوری با مشکل مواجه خواهد شد.
وی افزود: شرکت «ولوو کارز»، ظرفیت کافی در کارخانه مونتاژ خود در آمریکا دارد تا بتواند بیشتر تولید خود را به آمریکا منتقل کند.
«جیم روآن»، گفت: «ولوو» میتواند مدلهای XC۶۰ یا XC۹۰ خود را به کارخانه چارلستون منتقل کند یا مدلهایی را با استفاده از فناوریهای مختلف، در آنجا قرار دهد. او اظهار کرد: باید منتظر نرخ تعرفه بود و سپس در این مورد تصمیمگیری کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
تشدید نظارتهای کیفی در فرایند تولید ریرا
قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول، از برنامههای آینده این شرکت خودروساز خبر داد و تاکید کرد: ایرانخودرو درحال تغییر استراتژیهای خود بهویژه در حوزه خدمات پسازفروش و کیفیت محصولات است.
حسن قرهای در نشست هماندیشی تببین رویکردهای جدید ایکو درحوزه خدمات پسازفروش که با حضور نمایندگیهای این شرکت برگزار شد، افزود: بر اساس پیشبینیها، سهم خدمات و افترمارکت در سودآوری صنعت خودروسازی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۷ درصد خواهد رسید، در حالی که سهم تولید خودرو در سودآوری به ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت. این تغییرات در برنامههای ایرانخودرو نیز لحاظ شده است.
قرهای اعلام کرد: اولین اقدام ایرانخودرو، تغییر ساختار سازمانی برای بهبودکیفیت و خدمات پس از فروش بوده است. معاونت کیفیت و تضمین کیفیت از زیرمجموعه قائممقامی به زیرمجموعه مدیرعامل منتقل شده است که نشاندهنده اهمیت این موضوع برای مدیریت جدید شرکت است. همچنین، بازرسیهای قبل از تحویل خودرو از معاونت فروش به معاونت کیفیت منتقل شده تا خودروها با کیفیت بهتر به دست مشتریان برسند.
وی افزود: تیمهای کاری با سازندگان قطعات تشکیل شدهاند تا ارتقای کیفیت با سرعت بیشتری پیگیری شود. نظارتها بر تامین قطعات باکیفیت افزایش یافته و در خریدهای خارجی نیز کنترلهای کیفیت تشدید شده است. علاوه بر این، گارانتی قطعات افزایش یافته که اثرات آن در دورههای آتی مشخص خواهد شد.
قرهای از شناسایی و رفع ۱۵ ایراد کیفی در محصولات تارا، دنا و ریرا خبرداد و تاکید کرد: کیفیت فدای کمیت نخواهد شد. بهویژه در مورد محصول ریرا، نظارتها در فرایند تولید تشدید شده تا این خودرو بدون ایراد به مشتریان تحویل داده شود.
به گفته قرهای، ایرانخودرو در حال توسعه پلتفرمهای جدیدی است که جایگزین پلتفرمهای قدیمی خواهند شد. پلتفرم سوم این شرکت بهزودی معرفی میشود. همچنین، ایرانخودرو به دنبال همکاری با یک شریک استراتژیک خارجی است تا محصولات جدیدی را در سال آینده به بازارعرضه کند. این همکاری در حال نهاییشدن است و انتظار میرود محصولات مشترک با کیفیت بالایی تولید شوند.
قرهای از تمرکز جدی ایرانخودرو بر تولید خودروهای هیبریدی خبر داد و گفت: این پروژه در حال بازنگری و ارتقاست. علاوه بر بهبود فنآوری، ظاهر محصولات نیز تغییر خواهد کرد تا برای مشتریان جذابتر باشد.
وی افزود: ایرانخودرو در کلاس سی، جایگاه برندی بالاتری نسبت به سایر خودروسازان دارد و با ارتقای تارا و توسعه نسخه هیبریدی آن، قصد دارد برتری خود را در این کلاس ابعادی تثبیت کند.
قائم مقام مدیرعامل ایرانخودرو افزود: در بخش موتورها، ایرانخودرو قصد دارد از پراکندگی تولید مدلهای مختلف موتور جلوگیری کند و با یکپارچهسازی، تولید و تامین قطعات را تسهیل کند. این اقدامات منجر به افزایش استانداردها و بهبود کیفیت موتورهای تولیدی خواهد شد.
با این برنامهها، ایرانخودرو قصد دارد، جایگاه خود را در بازار خودروی ایران و منطقه ارتقا دهد و به نیازهای مشتریان با کیفیت و خدمات بهتر پاسخ دهد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
ملاک ما برای ارزیابی عملکرد قضاوت مردم است
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: فارغ از رتبهها و اعداد افزایش کیفیت که توسط سازمانها اندازهگیری و اعلام میشود، اعتقاد داریم رضایت و قضاوت مردم ملاک ارزیابی عملکرد ماست.
عادل پیرمحمدی در جلسه هماندیشی تبیین رویکردهای جدید گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، با قدردانی از تلاشهای نمایندگیها، اعلام کرد: تمام تلاش تیم ما این است که سطح ایران خودرو را به سطح شان مردم ایران برسانیم.
وی با اشاره به واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، تاکید کرد: نمایندگیها امین و بخشی از زنجیره ارزش ایران خودرو محسوب میشوند و عملکرد آنان تاثیر مستقیمی در رضایتمندی مشتریان دارد.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در مجمع اخیر که ۱۷ بهمن برگزار شد، هیچ سهامی رد و بدل نشد و مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شد. این شرکت توسط یک تیم مدیریتی اداره میشود و هر تصمیمی که گرفته و اجرا میشود، بر اساس رویکردهای جدید و کار تیمی است.
پیرمحمدی با اشاره به چالشهای پیشرو، از نمایندگیها خواست در روزهای سخت کنار ایرانخودرو باشند و افزود: برخی مراحل تکوین محصول در بعضی خودروها به درستی طی نشده است. خودروهایی طراحی شدهاند که مراحل صحهگذاری (ولیدیشن) را به طور کامل پشت سر نگذاشتهاند، اما این موارد اصلاح خواهند شد.
وی همچنین از هدفگذاری برای تولید محصولاتی با مصرف سوخت پایین خبر داد و گفت: این هدفگذاری باید در سالهای گذشته محقق میشد، اما به دلایلی انجام نشد. اکنون برنامهریزی کردهایم تا خودروهایی با مصرف سوخت پایین و کیفیت بالا تولید کنیم. همچنین تولید گیربکس هیبریدی از برنامههای مهمی است که با جدیت دنبال میشود.
مدیرعامل ایران خودرو، توسعه پلتفرم جدید را یکی از اولویتهای شرکت دانست و گفت: از روز اول، توسعه پلتفرم جدید را در دستور کار قراردادیم.
پیرمحمدی به اصلاح ۳۰ درصدی قیمت محصولات ایرانخودرو در پاییز امسال اشاره کرد و توضیح داد: این افزایش قیمت تنها دو هفته دوام آورد وپس از آن، افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، آثار اصلاح قیمت را از بین برد. با این افزایش قیمت، به دو تا سه درصد سوددهی رسیدیم، اما این وضعیت پایدار نماند.
وی بر نقش نمایندگیها در برندسازی ایران خودرو تاکید کرد و گفت: شبکه وسیع نمایندگیهای ایران خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین بازرسی قبل از تحویل خودروها که قبلا زیر نظر فروش بود، اکنون به معاونت کیفیت واگذار شده است. پیشتر، درصد مغایرتها در خودروها سه درصد بود، اما امروز این عدد به هشت درصد رسیده است و متاسفانه خودروها بدون توجه کافی به دست مشتری میرسیدند، اما اکنون این روند بهبود یافته است.
پیرمحمدی در پایان با اشاره به تعطیلات نوروز، از آمادهسازی زیرساختها برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان خبر داد و گفت: برای نوروز امسال، تدارکات خوبی دیده شده است. قطعات یدکی به میزان نیاز فراهم شده و تعداد تعمیرگاههای شبانهروزی افزایش یافته است. اگر خودرویی با مغایرت به دست مشتری برسد، در تعطیلات نوروز به راحتی مشکل آن را رفع خواهیم کرد تا مردم روزهای خوشی را سپری کنند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
اخبار
نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو:
مشکلات صنعت خودرو قابل حل است، اما نیاز به تغییر نگرش دارد
نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو با اشاره به چالشهای پیشروی صنعت خودرو، اعلام کرد: ما صنعتگریم و سالهاست کار کردهایم. راهی سخت را در پیش گرفتهایم و با این اعتقاد آمدهایم که میشود در ایران کار کرد، رشد کرد و کشوری ثروتمند ساخت.
حمید کشاورز با اشاره به سوابق خود در صنعت قطعهسازی گفت: در ۴۳ سال گذشته زحمات زیادی کشیدهایم. از دهه ۶۰ در حوزه قطعهسازی فعال بودهایم. چیزی که ما را به سهامداری ایرانخودرو ترغیب کرد، این بود که در دهه ۶۰ قطعات لوازم خانگی میفروختیم، اما سیستم مدیریت دولتی باعث ورشکستگی بسیاری از شرکتها شد.
وی افزود: ۱۳ سال است که در هیات مدیره ایرانخودرو حضور داریم و ۱۶ سال سهامدار این شرکت هستیم. کاملا بر وضعیت فعلی شرکت اشراف داریم. این شرکت ۲۷۰ همت بدهی و نزدیک به ۱۵۰ همت زیان انباشته دارد، اما واهمهای از این شرایط نداریم. مسایل با قدرت و سرعت قابل حل هستند.
وی با اشاره به ساختار پیچیده ایرانخودرو گفت: این شرکت زیرمجموعههای زیادی دارد که لایههای بوروکراسی ایجاد کرده و باعث شده کار اصلی به درستی انجام نشود. در آینده نزدیک و میانمدت، این مشکلات را بدون کاهش نیروی انسانی برطرف خواهیم کرد. حتی متخصصان بیشتری به تیم اضافه خواهند شد.
کشاورز با مرور تاریخچه صنعت خودرو در ایران گفت: در دهه ۴۰، مرحومان احمد و محمود خیامی تصمیم گرفتند به جای مونتاژ، خودرو تولید کنند. از آن زمان ثابت شد که ایران ظرفیت تولید خودرو را دارد. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته، این صنعت مسیر سراشیبی را طی کرده و به جایی رسیده که خودروسازان روزبهروز بدنامتر شدهاند.
وی تاکید کرد: استراتژی محصول درست نبوده است. تنوع زیاد در قطعات، دردسرهای بزرگی ایجاد کرده. سادهنگری در مهندسی گناهی غیرقابل گذشت است. برخی قطعات را حذف میکنند تا هزینه را کاهش دهند، اما این کار به کیفیت خودرو لطمه میزند. در شرایط تحریم، نباید اجازه داد قطعات بیدوام روی خودرو نصب شوند. فشار بر افزایش تولید بدون توجه به کیفیت، مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
کشاورز از برنامههای آینده برای احیای برند این شرکت خبر داد و گفت: تغییر نگرش، وسواس در کیفیت و توجه به نیروی انسانی از نیازهای اصلی ایران خودرو است. احیای برند ایران خودرو به زودی انجام خواهد شد و با بازپسگیری بخشی از بازار، بسیاری از مشکلات حل میشود.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی نمایندگیها گفت: درآمد پایین و هزینههای بالای نمایندگیها چالش بزرگی است. ارزش ملک و داراییها در این صنعت به حدی افزایش یافته که سرمایهگذاری در آن توجیه اقتصادی ندارد. تورم بالا و تحریمها شرایط را سختتر کردهاند. نهادهای قیمتگذار سود را به منفی ۲۰ درصد رساندهاند. شرایط برای فعالیت اقتصادی سخت شده است.
نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو اعلام کرد: قطعات کمدوام و کمکیفیت باید از چرخه تولید حذف شوند. از مردم معذرت میخواهیم و قصد داریم با ارایه خدمات بهتر، رضایت آنها را جلب کنیم تا زمانی که محصولات جدید و باکیفیت به بازار برسند. این کار عملی است و برنامههای آن در حال اجراست.
وی افزود: ایران خودرو میتواند برای ۹۰ درصد مردم ایران، خودروی قابل قبول بفروشد و خدمات ارایه دهد. ۱۰ درصد باقیمانده مشتریان خواستار خودروهای لوکس هستند که از طریق واردات تامین میشوند.
کشاورز با اشاره به تغییرات جهانی در صنعت خودرو گفت: ۱۵ سال پیش، بازیگران اصلی صنعت خودرو، شرکتهای اروپایی و ژاپنی بودند. امروز چین با برندهای مختلف جایگزین آنها شده است. این هم فرصت است و هم تهدید. تکنولوژیهای جدیدی وارد بازار میشوند، اما قیمت تمامشده آنها به حدی است که تولید در ایران را دشوار میکند.
وی در پایان تاکید کرد: سیاستگذاران باید آگاه شوند و برای محصولات سبد تعرفهای تعیین کنند. اگر بازار را به روی کالاهای ارزانقیمت باز کنیم، مردم به زودی مجبور خواهند شد هزینههای بیشتری بپردازند. اقتصاد نمایندگیها باید بهبود یابد و ما به دنبال مدلهایی برای کمک به آنها هستیم. تعارف را باید کنار بگذاریم و با واقعنگری مشکلات را برطرف کنیم.
امروز آخرین مرحله عرضه خودروهای وارداتی سال ۱۴۰۳
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آخرین مرحله عرضه خودروهای وارداتی سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه ۱۸ اسفندماه آغاز میشود.
مهدی ضیغمی دیروز جمعه در نشست خبری برخط اظهار داشت: کسانی که اقدام به بلوکه کردن یکی از حسابهای بانکی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان کرده بودند از روز شنبه؛ ۱۸ اسفندماه میتوانند، اقدام به ثبتنام کنند.
وی افزود: پس از مرحله ثبتنام خودورهای وارداتی، نتایج از طریق قرعهکشی اعلام میشود.
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل طولانی شدن این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی را تعرفههای سال بعد عنوان کرد و گفت: ما مجبور هستیم خیلی از خودروهایی که قیمت قطعی دارند را نیز علیالحساب عرضه کنیم تا به دلیل افزایش قیمت سال بعد دچار چالش نشوند.
ضیغمی ادامه داد: سال بعد به دلیل افزایش تعرفه و نرخ محاسبه گمرک متاسفانه قیمت خودروهای وارداتی افزایش خواهد داشت از این رو، با وجود درخواست بسیاری از شرکتها برای عرضه، باید خیلی با احتیاط انجام شود.
ضیغمی با بیان اینکه جزییات تعداد و انواع خودروها به زودی در سامانه اعلام میشود، گفت: متقاضیان برای اطلاع از زمان ثبتنام میتوانند به سامانه تخصیص خودروهای وارداتی به نشانی اینترنتی https://saleauto.ir/announcement مراجعه کنند.
بر اساس آمارهای گمرک، از اول شهریور تا ۱۵ دی ۱۴۰۳ تعداد ۲۳ هزار و ۲۶۵ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده که در هم سنجی با سال گذشته (۱۴۰۲)، ۷.۲ برابر رشد داشته است.
واردات خودرو سواری در بازه زمانی مشابه سال قبل (اول شهریور تا ۱۵ دی ۱۴۰۲) برابر سه هزار و ۲۲۳ دستگاه خودرو به ارزش ۶۳ میلیون دلار بوده است.
واردات خودروهای خارجی از سال ۱۳۹۷ و با تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران به طور کامل ممنوع شد که دلایل آن محدودکردن خروج ارز، حمایت از تولیدات داخلی و افزایش اشتغال بود.
پس از چهارسال ممنوعیت، از بهمن سال ۱۴۰۱ مورد پیگیری قرار گرفت و آیین نامه های آن به تصویب و ابلاغ رسید و درنهایت منجر به واردات خودروهای خارجی به کشور شد.
شرکتهای خودروساز با دریافت ارز اقدام به واردات خودروهای وارداتی کرده اند که بخشی از این خودروها وارد شده و بخش دیگر نیز در مسیر واردات هستند.
مجموع خودروهای وارد شده به کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۳۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه خودرو سواری نو بوده که از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.