آمادگی پژو برای سرمایه گذاری در مسابقات اتومبیلرانی ایران
پژو برنده رالی پاریس – داکا است و اساسا علاقمند است در مسابقات رالی ایران نیز حضور داشته باشد.
محمود صیدانلو در این دیدار بر اهمیت مسابقات اتومبیلرانی در ایران تاکید کرد و گفت: با توجه به موقعیت ویژه ایران در منطقه و ظرفیت ها و استعداد فراوانی که در حوزه اتومبیلرانی وجود دارد، این امکان وجود دارد که همه برندها بتوانند در مسابقات حضور داشته باشند.
صیدانلو با اشاره به اینکه جاذبه رقابت برای برندهای مثل پژو با دیگر رقبا در مسابقات مختلف در ایران و همینطور مسابقات جهانی جاده ابریشم وجود دارد، افزود: این امکان برای پژو وجود دارد که سرمایه گذاری در این حوزه را به عهده بگیرد.
همچنین نماینده ویژه پژو در این دیدار ضمن اشاره به ظرفیت های فدراسیون اتومبیلرانی ایران گفت: پژو برنده رالی پاریس – داکا است و اساسا علاقمند است در مسابقات رالی ایران نیز حضور داشته باشد.
وی از آمادگی شرکت پژو برای عقد قرارداد با فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی خبر داد و گفت: این امکان وجود دارد که خودروهای مناسب مسابقات در ایران را طبق خواست این کشور تولید و در اختیار قهرمانان قرار دهیم.
از سوی گمرک اعلام شد؛
ورود 6 میلیون دلار لکسوس در فروردین ماه
در فروردین ماه سال جاری معادل شش میلیون دلار از انواع مدلهای لکسوس از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، ژاپن و فدراسیون روسیه به ایران وارد شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران، در فروردین ماه سال جاری، دو عدد خودروی سواری «سواری لکسوس ان ایکس 200 تی 4درب سفید مدل 2015 با حجم موتور 1998 سی سی»، از کشور ژاپن به ایران، وارد ایران شده است. این دو عدد خودرو معادل 100 هزار دلار ارزش دارد.
همچنین از ژاپن یک خودروی «خودری سواری لکسوس استیشن nx300h-مدل 2016 ساخت 2015 با حجم متور 2500 سی سی »، نیز وارد ایران شده است که این کالا معادل 54 هزار دلار ارزش داشته است.
از کشور آلمان نیز یک عدد خودروی « لکسوس NX300H مدل 2016 موتور 2500 سی سی» وارد ایران شده است که این کالا معادل 54 هزار دلار ارزش دارد.
امارات متحدهی عربی نیز از دیگر صادرکنندگان خودروی لکسوس به ایران است. از این کشور در فروردین ماه سال جاری 40 عدد «تویوتا لکسوس NX200T، با ظرفیت 2000 سی سی، با قیمت دو میلیون و 260 هزار دلار وارد کشور شده است.
همچنین خودروی «تویوتا لکسوسES250 - 4سیلندر 2500سی سی - مدل 2016»، از دیگر خودروهای وارداتی از امارات متحدهی عربی به ایران است. از این کالا معادل 4 عدد به مبلغ 172 هزار دلار به ایران وارد شده است.
از کشور امارات متحدهی عربی دو دستگاه هاچ بک لکسوس CT200H 4 سیلندر 1800CC مدل»، نیز وارد ایران شده است. این محصولات 80 هزار و 400 دلار ارزش دارند.
همچنین از امارات متحده ی عربی 36 خودروی « خودروی سواری لکسوس استیشن nx300h-مدل 2016 ساخت 2015 با حجم متور 2500 سی سی»، به ایران وارد شده است که این کالا ها معادل یک میلیون و 944 هزار دلار ارزش داشته است.
همچنین از کشور ترکیه نیز 3 دستگاه «تویوتا لکسوس NX300 هیبرید نو- 2500 سی سی 2015- مدل: 2016»، با قیمت 218 هزار دلار وارد ایران شده است. فدراسیون روسیه هم از دیگر واردکنندگان لکسوس به ایران است. از این کشور معادل سه عدد خودروی «دستگاه لکسوس NX 200 T سال ساخت 2015- مدل 2016 و 2000 سی سی»، به ایران وارد شده است. این کالاها معادل 151 هزار دلار ارزش دارد.
همچنین از فدراسیو روسیه معادل 25 خودرو « خودروی سواری لکسوس Nx300H 2500 سی سی»، به ایران صادر شده است. این محموله یک میلیون و 350 هزار دلار ارزش دارد.
بنابر آنچه گفته شد در فروردین ماه سال جاری معادل شش میلیون و 330 هزار دلار انواع لکسوس به ایران وارد شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، زمان آغاز بهره برداری خط تولید سایپا در کشور الجزایر را پایان امسال اعلام کرد و گفت: قرارداد سایپا و سیتروئن خردادماه امسال امضا می شود.
مهدی جمالی نا افزود: پروژه الجزایر در راستای توسعه صادرات و برای برخورداری از حمایت های ناشی از تولید در آن کشور از سال گذشته آغاز شده است.
وی با بیان اینکه الجزایر دومین بازار بزرگ خودروی قاره آفریقا بعد از آفریقای جنوبی است، گفت: میزان سرمایه گذاری در این پروژه در مرحله نخست 16 میلیون دلار است که علاوه بر آن، به 33میلیون دلار سرمایه در گردش 33 نیاز است؛ در کل حجم سرمایه گذاری حدود 50 میلیون دلار برآورد می شود. جمالی ادامه داد: در مراحل بعدی و با توسعه پروژه و دستیابی به ظرفیت تولید 20 هزار دستگاه بصورت سالیانه، این مبلغ به 300 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.وی سهم شرکت سایپا در این همکاری را 25 درصد و سهم طرف الجزایری را 75 درصد ذکر کرد.مدیر عامل سایپا افزود: محصولات مورد توافق برای تولید در الجزایر شامل پنج مدل خودرو سواری (تیبا، تیبا 2، ساینا، سایپا 111 و سایپا 131) و سه مدل وانت (پادرا، سایپا 151 و ریچ) و یک مدل خودروی تجاری است.
جمالی گفت: این پروژه در چهار فاز اجرا می شود؛ ابتدا با مونتاژ ساده در سطح اس.کی دی(SKD2 - قطعات نیمه کامل Semi Knocked Down) آغاز خواهد شد که تاکنون 100 دستگاه به همین منظور ارسال شده است و در فاز بعدی در سطح SKD خواهد بود؛ بدنه رنگ شده ارسال می شود و سایر قطعات در خط الجزایر تولید می شود.
وی ادامه داد: در فاز سوم برخی از قطعات، داخلی سازی خواهند شد و در فاز چهارم مونتاز در سطح سی.کی.دی (CKD - قطعات کاملا منفصل Complete Knocked Down) انجام می شود؛ بدنه در الجزایر مونتاژ و رنگ می شود و مونتاژ خودرو نیز در آن کشور صورت می گیرد. جمالی گفت: قراردادهای ساخت داخل قطعات در الجزایر توسط شرکت هی قطعه ساز گروه سایپا و همچنین خارج از گروه سایپا لحاظ شده است. وی اضافه کرد: به واسطه راه اندازی خطوط تولید، در کنار صادرات قطعات منفصه، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان مقوله متفاوت در صادرات شکل می گیرد که زمینه جدیدی از فعالیت های صادراتی را با ارزش افزوده فوق العاده بالا مهیا می کند. جمالی گفت: شرکت سایپا با هدف افزایش میزان صادرات و به منظور برخورداری از منافع پیمان های منطقه ای و تعرفه های ترجیحی بین کشورها، اقدام به تاسیس خطوط تولید در کشورهای سوریه، ونزوئلا، عراق و سودان کرده است؛ صادرات قطعات منفصله که پس از راه اندازی خطوط تولید صورت می گیرد از ثبات و استمرار بیشتری نسبت به صادرات خودروی کامل برخوردار است. جمالی ادامه داد: مناطق دارای اولولیت برای صادرات محصولات شرکت سایپا به ترتیب خاورمیانه، آفریقا، کشورهای سی.آی.اس (CIS- کشورهای همسود) و آمریکای لاتین است. وی گفت: طبق برنامه پیش بینی شده برای صادرات سایپا در سال 95، تعداد 34 هزار دستگاه از تولیدات صادر می شود که این امر با ورود محصول جدید ساینا به سبد محصولات صادراتی و ارتقای محصولات کنونی برای تطابق با استانداردهای بین المللی و گشایش بازارهای جدید صادراتی محقق می شود. در دومین نشست کمیته مشترک ارزیابی همکاری های صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دموکراتیک مردمی الجزایر که شب گذشته (سه شنبه شب) با حضور وزیران صنعت ایران و الجزایر برگزار شد، دو کشور 19 یادداشت تفاهم امضا کردند که 15 مورد مربوط به همکاری های خودرویی دو کشور بود. *قرارداد همکاری سایپا و سیتروئن خردادماه امضا می شود جمالی همچنین در مورد همکاری با شرکت خودروسازی سیتروئن گفت: قرارداد همکاری با سیتروئن خردادماه امسال امضا می شود؛ همچنین سایت کاشان بعنوان محل اجرای همکاری دو شرکت نهایی شده است. وی ادامه داد: همکاری های بین المللی سایپا در مراحل خوبی قرار دارد و این شرکت با آرامش مذاکرات خود را ادامه می دهد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس سیاست های دولت، به طور حتم باید طرف خارجی نیز سرمایه گذاری و صادرات داشته باشد. «محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: براساس آخرین مذاکراتبا سیتروئن، حجم سرمایه گذاری مشترک در مرحله نخست 200 میلیون دلار برآورد شده است. منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پیش از این از نهایی شدن همکاری سیتروئن و سایپا خبر داده و گفته بود: حدود 18 تا 24 ماه آینده تولید مشترک سیتروئن و سایپا وارد بازار ایران می شود. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شده است همکاری شرکت سیتروئن و سایپا به صورت مشارکتی برابر (50-50) باشد و جدیدترین مدل های شرکت سیتروئن در این مجموعه تولید خواهد شد. وی افزود: سرمایه گذاری در سایت کاشان شرکت سایپا، بعنوان آورده سایپا انجام خواهد شد. با این حال، فریبرز شهباز مدیرعامل شرکت سایپا کاشان در این ارتباط گفت: تا زمانی که مدیریت سایپا همکاری با شرکای خارجی را اعلام نکند، از نظر ما این مذاکرات نهایی شده قلمداد نمی شود. وی اضافه کرد: اگر همکاری گروه خودروسازی سایپا و شرکت خودروسازی فرانسوی سیتروئن نهایی شود، خط تولید پنج محصول این شرکت از جمله محصول الیزه (ELIZE) در سایت سایپا کاشان راه اندازی خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در پی فعال شدن سایت ایران خودرو در کشور سوریه، این شرکت قصد دارد محصولات جدید خود از جمله دنا، رانا و سورن را به زودی در این سایت به تولید برساند.
سعید تفضلی، معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اعلام این خبر افزود: ایران خودرو دومین محموله از قطعات برای تولید نزدیک به 90 دستگاه از محصولات جدید خود را در هفته جاری به سایت سیامکو در این کشور ارسال خواهد کرد.
وی با اشاره به این که چندی پیش اولین محموله ایران خودرو برای تولید 100 دستگاه سمند به سوریه ارسال و در این سایت تولید شد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولید محصولات جدید ایران خودرو و ارسال محموله دوم در دستور کار قرار گرفته است.
تفضلی در ادامه گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، قرار است که طی سال جاری در سایت سیامکو حدود یک هزار دستگاه از محصولات جدید ایران خودرو به تولید رسیده و وارد بازار این کشور شوند.
معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو، استراتژی این گروه صنعتی برای تنوع محصول در بازار سوریه را، یکی از اهداف صادراتی ایران خودرو در این کشور برشمرد و گفت: برای سال آینده نیز تولید 2 هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو در سایت سیامکو برنامه ریزی شده است.
گروه صنعتی ایران خودرو اخیرا حدود 100 دستگاه خودرو به سوریه صادر کرده و با شریک سوری خود توافق کرده است که محصولات جدید از جمله سورن، رانا و حتی دنا وارد خط تولید شوند.
سیامکو، بزرگترین سایت تولیدی ایران خودرو در خارج از کشوراست که انواع سمند با نام «شام» را تولید می کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از سوی معاون اول رئیس جمهور؛
آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابلاغ شد
معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.
گارانتی کیسه هوای خودرو
10 ساله شد
براساس یک قانون جدید خودرویی، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند عملکرد صحیح کیسه هوای خودروهای عرضه شده را تا حداقل 10 سال، تضمین کنند.
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییسجمهوری ابلاغ و اجرایی شد.
در این قانون ضوابط فروش و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی عرضه شده در کشور مشخص شده است. طبق یکی از بندهای این قانون، مدت زمان گارانتی (تضمین) خودروهای سواری معادل دو سال یا 40 هزار کیلومتر کارکرد تعیین شده است.
با این حال در این قانون عنوان شده که تمام عرضهکنندگان خودرو در کشور موظفند عملکرد صحیح کیسه هوای خودروهای عرضه شده را تا حداقل 10 سال، تضمین کنند.
در این زمینه در تبصره 2 ماده 13 این قانون آمده است:» عملکرد صحیح سیستم و قطعات کیسه هوای خودرو صرفا مشمول دوره تضمین نبوده و براساس استانداردهای ابلاغی شامل دوران تعهد نیز میباشد».
طبق این قانون مدت زمان دوره تعهد خودرو نیز 10 سال بعد از فروش آخرین دستگاه از آن مدل خودرو، تعیین شده است.
بازی برد – برد دولت و خودروسازان
پژوهشگر مرکز مطالعات دانشگاه امیرکبیر گفت: خودروسازان و دولت در یک بازی برد – برد با یکدیگر شریک شدهاند.
علی حسنزاده در میزگرد بررسی چشمانداز صنعت خودرو که عصر روز سهشنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد اظهار کرد: هماکنون تنها 17 درصد سهم سایپا و 30 درصد سهام ایران خودرو در اختیار دولت است . با این حال سه عضو هیات مدیره این شرکتها از سوی دولت منصوب میشوند.
وی با بیان اینکه تقریبا 25 درصد سهام ایران خودرو در اختیار شرکتهای زیرمجموعه این شرکت است، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال شرکت سرمایهگذاری سمند مالک 10 درصد سهام ایران خودرو است و این شرکت ها به دولت وکالت دادند تا اعضای هیات مدیره را منصوب کنند.
وی ادامه داد: در واقع خودروسازان و دولت در یک بازی برد – برد با یکدیگر شریک شدند و اتحاد استراتژیک با هم دارند به گونهای که دولت تعرفه خودرو را بالا نگه داشته و از سوی دیگر بیشتر مدیران صنعت خودرو از سوی دولت منصوب میشوند.
وی افزود: تعدد برند و مدلهای خودروهای تولیدی از دیگر مشکلات صنعت خودرو است که باعث شده تیراژ تولید خودروها پایین آمده و قیمت تمام شده بالا باشد در این زمینه ایران خودرو و سایپا به جای آنکه با پنج تا شش خودروساز داخلی مختلف مشارکت کنند بهتر است چند محصول بر روی پلتفرم مشترک تولید کنند.
حسنزاده با بیان اینکه به دلیل تعدد برند و مدل خودروهای تولیدی قطعهسازان نمیتوانند قطعات را در تیراژ بالا تولید کنند، تصریح کرد: به همین دلیل قیمت تمام شده بالا بوده و قطعهسازان از سرمایه لازم برای تحقیق و توسعه برخوردار نیست. خودروسازان، قطعهسازان را در فرآیند طراحی خودروهای تولیدی مشارکت نمیدهند و به همین دلیل قطعهسازان فاقد توان طراحی و مهندسی هستند.
وی ادامه داد: رویکرد غالب صنعت خودروی ایران مونتاژ برندهای خارجی است، بنابراین باید مدیران این صنعت یکبار شجاعانه اعلام کنند که ما میخواهیم مانند ترکیه مونتاژکننده باشیم نه اینکه مانند کره جنوبی تبدیل به خودروساز شویم.
پژوهشگر مرکز مطالعات دانشگاه امیرکبیر افزود: در دهه 80 خودروسازان بسیار سودده بودند با این حال آن سودها در حوزه طراحی پلتفرم سرمایهگذاری نشد، زیرا خودروسازان تنها به دنبال سودآوری بودند و با خود میگفتند خودروی پژو 405 که طراحی کردهایم مشتری داشته و خوب فروش میرود. بنابراین توجیحی ندارد هزینه دیگری برای طراحی خودروی جدید بکنیم.
وی ادامه داد: خودروسازان جهانی دیگر از تسهیلات بانکی استفاده نمیکنند، بلکه اقدام به پیش فروش محصولاتشان با قیمت قطعی میکنند. خودروسازان داخلی نیز که در یکی دو سال اخیر با رقیبی به نام رکود بازار روبهرو شدند مجبور به حرکت در این راستا و فروش اقساطی بعضا بدون بهره شدند.
حسنزاده با بیان اینکه شرکت هیوندایی برای حفظ بازار فروش خود سالانه دو تا سه میلیارد در حوزه تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکنند، خاطر نشان کرد: در ایران نیز سازوکار بازار و سیاستگذاریها باید در جهتی حرکت کند که خودروسازان مجبور به سرمایهگذاری برای تحقیق و توسعه شوند.
پژوهشگر مرکز مطالعات دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: ایرانخودرو هماکنون با پژو قرارداد بسته که سه محصول طراحی و تولید شده پژو را در ایران تولید کند. در حالی که در یک صنعت خودروی 50 ساله دیگر نباید خودرو مونتاژ کنیم و باید پلتفرم مشترک داشته باشیم، بنابراین باید برای تولید پلتفرم مشترک قرارداد بسته شود.
وی تصریح کرد: کارشکنیهایی که پژو در 20 سال گذشته برای آنکه انتقال دانش فنی به کشور صورت نگیرد را نباید از یاد برد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: حدود 24 درصد قیمت هر خودروی تولیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مانند پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه گمرکی، مالیات عملکرد، تامین اجتماعی و غیره به دولت پرداخت میشود.داوود میرخانی رشتی در میزگرد بررسی چشمانداز صنعت خودرو که عصر روز سهشنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد اظهار کرد: دولت با سیاستهایی چون تثبیت قیمتها باعث میشود تولیدکنندگان تبدیل به واردکننده شده و قطعات را از چین وارد کنند.وی با بیان اینکه متاسفانه خودروسازان به صنایع قطعهسازی بال و پر ندادهاند و این صنایع کوچک ماندهاند، خاطر نشان کرد: حدود 2000 قطعهساز کوچک در کشور فعال هستند که توان مالی محدودی داشته و توانایی خرید دانش فنی را ندارند به همین دلیل الزام به کپیکاری کرده و کیفیت قطعات تولیدی در کشور دارای نوسان است.مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: دخالتهای بیرونی در صنعت خودروسازی از مشکلات اصلی این صنعت است. به عنوان مثال مدیر عامل یکی از شرکت های خودروسازی میگفت ما حدود 7000 سفارشنامه برای استخدام اشخاص در شرکت داشتهایم که بعضا در این سفارشنامهها پست مربوطه برای استخدام را نیز تعیین میکند. وی افزود: همچنین در گذشته سایتهای تولید خودرو در خارج از کشور مانند ونزوئلا با سفارشهای برخی افراد ساخته شد در حالی که فعالیت این سایتها توجیح اقتصادی ندارد.
میرخانی رشتی با بیان اینکه ماشینآلات تولیدی در شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی قدیمی بوده و باید به روز شود، تصریح کرد: اما به دلیل سیاست تثبیت قیمتها در سالهای گذشته سرمایه لازم برای این کار وجود ندارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.