شرکت بی ام و به شدت اتهامات مطرح شده در مورد توافق خود با دایملر و گروه فولکس واگن برای طراحی و قیمت گذاری مایع اگزوز دیزل (AdBlue) و عدم تطابق آن با استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپایی را رد کرده است.
به گزارش خبرخودرو، نشریه آلمانی در اشپیگل با اشاره به این که کمپانی بی ام و جلسات متعددی با رقبای خود برای ایجاد یک کارتل برگزار کرده این اتهامات را نخستین بار مطرح کرد، موضوعی که طی یک بیانیه بی ام و آن را تکذیب کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است: «به عنوان یک اصل مهم که جایی برای بحث در آن وجود ندارد، خودروهای گروه بی ام و هیچ وقت دست کاری نشدهاند و با الزامات قانونی مربوط کاملاً سازگاری دارند. قطعاً همین موضوع در مورد خودروهای دیزلی ما نیز صدق میکند. تأییدیه این موضوع در نتایج تحقیقات رسمی مرتبط در سطوح ملی و بین المللی ارائه شده است.»
بی ام و میگوید سیستمهای نگهداری دیزل آنها شباهتی با سیستمهای مشابه در بازار ندارد که به طور همزمان از تزریق اوره با ادبلو و همچنین یک مبدل کاتالیزوری NOx استفاده میکنند. در نتیجه، بی ام و ادعا کرده که خودروهای دیزلی آنها از الزامات قانونی میزان آلایندگی برخوردار هستند و به هیچ وجه نیازی به صدور فراخوان یا به روز رسانی نرم افزاری مدلهای سواری دیزلی یورو 6 کمپانی وجود ندارد.علاوه بر این، بی ام و گفته که قصد دارد یک به روز رسانی نرم افزاری داوطلبانه برای خودروهای دیزلی یورو 5 به صورت رایگان انجام دهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش برای تبدیل استان کرمانشاه به قطب صنعت خودرو غرب کشور خبر داد.
محمدرضا نعمت زاده، (سوم مرداد) در مراسم افتتاح کارخانه خودروسازی « ایران خودرو» کرمانشاه که با حضور معاون اول رییس جمهور انجام شد، با اشاره به تولید ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو در چهار ماهه امسال در کشور، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.
وی ابراز امیدواری کرد: امسال تولید خودرو در کشور با ادامه این روند به ۱.۶ میلیون دستگاه برسد.
نعمت زاده در ادامه با بیان اینکه خودورسازی کرمانشاه جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری است، گفت: از همان سال اول دولت اجرای این پروژه را پیگیری کردیم، اما تامین اجتماعی که سهامدار عمده پروژه بود تمایل زیادی به انجام این کار نداشت.
وی افزود: در نهایت با پیگیری های بسیار این سهام به گروه صنعتی ایران خودرو واگذار شد و این پروژه در کمتر از دوسال عملیاتی شد و به بهره برداری رسید.
نعمت زاده با اشاره به وجود ۲۲ قطعهساز خودرو در کرمانشاه، گفت: این ظرفیت خوبی برای خودروسازی استان است.
وی تصریح کرد: نگاه ما به خودروسازی این استان صادراتی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم کرمانشاه را به قطب صنعت خودرو در غرب کشور تبدیل کنیم.
وزیر صنعت در ادامه به پالایشگاه در حال احداث آناهیتا کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در کرمانشاه پالایشگاه قدیمی داشتیم که نوسازی و توسعه آن مقرون به صرفه نبود و در همین راستا ساخت پالایشگاه آناهیتا را پیگیری کردیم.
وی افزود: بنا به دلایلی کار این پالایشگاه پیش نمیرود و هم از پالایشگاه قدیمی بیرون رانده شدیم و هم کار این پالایشگاه مانده و از معاون اول رییس جمهور می خواهیم کار ساخت این پالایشگاه را پیگیری کند.
وی افزود: راه اندازی این پالایشگاه می تواند علاوه بر تامین سوخت استان، بخشی از سوخت مورد نیاز کشور عراق را هم تامین کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تولید هیوندای اکسنت به زودی در کشور آغاز میشود و این شرکت دو هفته دیگر از مدل اکسنت رونمایی خواهد کرد و به این ترتیب فروش آن را برای تحویل در مهر و آبانماه باز میکند
میزان داخلیسازی خودروهای خارجی که تولید آنها در نتیجه قراردادهای پس از برجام در کشور آغاز میشود، از همان ابتدا مهمترین نقطه چالش برانگیز میان قطعهسازان و خودروسازان بود.
قعطهسازان با توجه به توان و قدرت تولید خود بر افزایش عمق داخلیسازی این خودروها تاکید دارند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید دارد داخلیسازی خودروهای خارجی باید برای حمایت از قطعهسازان داخلی از ۳۰درصد شروع شود و به مرور افزایش پیدا کند.
با این حال از زمانی که عرضه چند مدل خودرو پس از قراردادهای جدید آغاز شده است، حالا معلوم میشود تولید قطعات این خودروها به دلیل تیراژ پایین تولید آنها، برای قطعهسازان صرفه اقتصادی ندارد.
تولید با تیراژ بالا صرفه اقتصادی دارد
«سرمایهگذاری قطعهسازان برای تولید قالب در خودروهایی با تیراژ کمتر از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو اصلا توجیه اقتصادی ندارد.» این موضوعی است که روز گذشته یک خبرگزاری به نقل از رئیس انجمن قطعهسازان مطرح کرد. رضا رضایی در این اظهارنظر در رابطه با داخلیسازی دو محصول هیوندای گفت: «در حالحاضر قرار است دو محصول I10 و I20 سالانه حدود ۷ تا ۸ هزار دستگاه تولید شود.»در همین رابطه رئیس انجمن قطعهسازان در گفتوگو با «دنیای خودرو» با بیان اینکه در تولید، یک نقطه سربهسر وجود دارد و تیراژ تولید باید توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: «با وجود مشکلاتی از قبیل سودهای تسهیلات بانکی، گمرک، مالیات، عدم دریافت مطالبات از خودروسازان و… قطعهسازان این توانایی را ندارند که بدون توجیه اقتصادی دست به تولید بزنند. بر این اساس ما میگوییم تیراژ تولید باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا قطعهساز بتواند زیر بار سرمایهگذاری، تعهد تولید و ساخت داخل برود.»وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید هیوندای i10 و i20 قراردادی با قطعهسازان امضا شده است یا خیر، گفت: «برای مدلهای هیوندای هنوز قراردادی امضا نشده است اما برای خودروهای دیگر کرمانموتور مانند جک و…، قراردادهایی بسته شده است.»
با این حال یک مقام مسئول در شرکت کرمانموتور به خبرنگار ما گفت: «تولید هیوندای اکسنت به زودی در کشور آغاز میشود و این شرکت دو هفته دیگر رونمایی از مدل اکسنت رونمایی خواهد کرد و به این ترتیب فروش آن را برای تحویل در مهر و آبانماه باز میکند.»وی با اشاره به اینکه با توجه به تولید انبوه اکسنت در آینده نزدیک برای داخلیسازی ۲۰ تا ۳۰ درصدی قطعات این خودرو برنامهریزی شده، گفت: «برای داخلیسازی ۲۰ درصدی خودروهای هیوندای i10 و i20 نیز در حال مذاکره هستیم.»این مقام مسئول در شرکت کرمانموتور با اشاره به مشکلات شرکت هیوندای کرهجنوبی گفت: «اکنون فرصت تاریخی برای ایران پیشآمده تا در قرارداد تولید و انتقال تکنولوژی از این فرصت استفاده شود.»
از سوی دیگر رضایی با اشاره به اینکه برخی فعالان و کارشناسان معتقدند با تیراژ تولید زیر ۱۵۰هزار دستگاه در سال تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت، اظهار کرد: «اما معتقدم با توجه به توان فعلی قطعهسازان، با تولید ۷۰ یا ۸۰ هزار دستگاه در سال هم میتوان کار را آغاز کرد. ولی مشروط بر اینکه مانند همه جای دنیا، قالب قطعات را خودروساز بدهد. در غیر این صورت خودروساز باید بخشی از تامینهای قطعهساز در سرمایهگذاری اولیه را متقبل شود.»
رضایی با تاکید بر اینکه اگر قطعهساز هزینه کند، خودروساز بعد از شروع تولید پول را نمیدهد، افزود: «چهبسا هزینه سرمایهگذاری در پنج سال و به صورت قسطی پرداخت میشود. در حالی که بهره بانکی این سرمایهگذاری در پنج سال ۱۸ تا ۲۰ درصد است. به همین دلیل تولید اقتصادی انجام نمیشود و همین موضوع باعث ضعیف شدن بدنه اقتصادی خواهد شد.»
رضا رضایی با بیان اینکه برای این صنعت تلاش زیادی شده است، گفت: «قطعهسازی یک سرمایه و صنعت ملی به شمار میرود و نیروها و مدیران آموزشدیده و تجارب بهدست آمده در این صنعت سرمایه ملی است و معتقدیم باید حفظ شود.»
بهگفته وی بخشی از این سرمایه دانش فنی است که در این سالها به دست آمده و بسیار با ارزش است.رئیس انجمن قطعهسازان در رابطه با میزان داخلیسازی دو خودروی i10 و i20 گفت: «داخلیسازی این خودروها هنوز شروع نشده است و در مرحله مذاکره و امضای قرارداد هستند. اما هنوز وضعیت نهایی این قراردادها مشخص نشده است.»
وی افزود: «معمولا قطعاتی ساخت داخل میشود که نیاز به سرمایهگذاری کلان نداشته باشد. قطعاتی که معمولا حجیم هستند و واردات آنها به صرفه نیست، مانند قطعات داخل خودرو که فرمول پیچیدهای ندارند و امکان تولید داخل آنها به راحتی میسر است.»بهگفته رضایی گروه آذینخودرو یکی از شرکتهای طرف قرارداد کرمانموتور برای تولید خودروهای جدید این شرکت خواهد بود.
در رابطه با نقش و سهم قطعهسازان در تولید خودروهای خارجی، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو در یکی از اظهارات اخیر خود با اشاره به اینکه همچنان روند داخلیسازی و تعمیق ساخت داخل خودروهای جدید جریان کندی دارد، گفت: «با فرض اینکه تولید تمام خودروهای جدید با عمق ساخت داخل ۴۰درصد نیز آغاز شود به دلیل تیراژ پایین آنها، اثر ملموس و مشهودی در صنعت قطعه کشور نخواهد داشت.» بهگفته آرش محبینژاد در جریان تولید پژو ۲۰۰۸ تنها چند تفاهمنامه با قطعهسازان داخلی بسته شده و تاکنون قرارداد قطعی در این زمینه با قطعهسازان به امضا نرسیده است.
وی در ادامه تاکید کرد: «در صورتی که روند تولید خودروهای جدید جدیتر شود و خودروهای بیشتری به چرخه تولید صنعت خودرو وارد شوند و همزمان تیراژ انبوه خودروهای قدیمی به خودروهای جدید داده شود، بیشک فاصله ۴۰درصد تا ۸۰ تا ۹۰درصدی که در این خودروها وجود دارد، موجب ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از قطعهسازان خواهد شد.»
محبینژاد با اشاره به اینکه باید برای جایگزینی تولیدات جدید با محصولات قدیمی فکری اساسی و زیربنایی شود تا مشکلی برای قطعهسازان داخلی ایجاد نشود، گفت: «نبود برنامه مدون و از پیش تعیین شده برای جلوگیری از این معضل، موضوع پر مخاطرهای است. در چنین شرایطی تقاضای ما از سیاستگذاران بخش صنعت خودرو اعم از وزارتخانه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این است که چنانچه برنامهای در این زمینه وجود دارد اعلام کنند تا قطعهسازان در جریان قرار گیرند چرا که تاکنون هیچ برنامه مدونی در این زمینه اعلام نشده است. در صورتی که برنامه ای در این زمینه وجود نداشته باشد باید به سرعت تدوین شود.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
داستر؛ ماشینی که میتواند غواص هم باشد
رنو داستر از جمله خودروهای شاسی بلند موفق در بازار ایران و جهان است که باتوجه به قابلیتهای فنی مناسب همچون استحکام بالای شاسی و بدنه و استهلاک پائین قطعات، با قیمتی رقابتی عرضه میشود. این خودرو با موتور ۲۰۰۰ سی سی و گیربکس اتوماتیک در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل، بهعنوان خودرویی با قابلیت آفرود و مناسب جاده های صعب العبور و همچنین یک خودروی درون شهری اقتصادی با سیستم تعلیق بسیار نرم محسوب می شود. تصمیم گرفتیم قابلیتهای خارج شهری رنو داستر را طی چند قسمت بصورت داستان برای شما به تصویر بکشیم. این قسمت رنو داستر را به یک غواص تشبیه کردهایم که میتواند از رودخانههایی با عمق مشخص عبور کند. حداکثر ارتفاع رانندگی در رودخانه برای رنو داستر ۴۰ سانتیمتر و فاصله کف خودرو از سطح زمین ۲۱ سانتیمتر است.
رونمایی سریع ترین خودروی اسپرت لوتوس
پس از معرفی اوورا 400 و اوورا اسپرت 410 در بازارهای جهانی، لوتوس اکنون از قدرتمندترین مدل جاده ای خود یعنی اوورا GT430 رونمایی کرده است.این مدل جدید که از نسخه به روز شده موتور 3.5 لیتری V6 سوپرشارژ با قدرت 430 اسب بخار بهره می برد به عنوان مدلی لیمیتد محسوب می شود.اوورا GT430 به لطف اگزروز تیتانیومی سبک تر، پانل های بدنه کربنی و قطعات داخلی سبک تر دارای وزن 1258 کیلوگرم است. هواکش های جلویی بزرگ تر، اسپلیتر فیبر کربنی جدید، بادشکن ها و بادگیرهای تعبیه شده در بالای هر گلگیر جلو ویژگی های اسپرت در اوورا GT430 را به نمایش می گذارند. در قسمت پشت این خودرو داکت های ایرودینامیک پشت هر چرخ فشار در گلگیر را کاهش می دهد و تایرهای Pilot Sport Cup 2 میشلین را به نمایش در می آورد و یک دیفوزر عقب بزرگ نیز در این خودرو به چشم می خورد.این خودرو که موتور قدیمی 3.5 لیتری سوپرشارژ V6 خود را حفظ کرده دارای قدرت 430 اسب بخار و گشتاور 440 نیوتون متر است. این موتور به گیربکس دستی شش سرعته متصل می شود.تنها 60 دستگاه از GT430 در Norfolk انگلستان تولید شده و در بازارهای منتخب سراسر دنیا به فروش خواهد رسید. این خودرو در انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن به فروش خواهد رسید.
چه چیزی بیش از همه کارکنان فراری را عذاب می دهد؟
یکی از بهترین فرصت های کارکردن برای یک خودروساز استفاده از تخفیف های خرید خودرو است. همین که لباس کار یکی از خودروسازان را بپوشید می توانید شانس استفاده از تخفیفات ویژه خرید خودرو را پیدا کنید. البته اگر شانس بیاورید و کارمند فراری نباشید! مدیر بازرگانی و بازاریابی فراری، در مصاحبه ای به Drive استرالیا پرده از قانون عجیب این شرکت برداشت و گفت که معمولا کارکنان فراری از خرید جدیدترین محصولات این شرکت منع می شوند.
وی گفت: فلسفه این کار تولید محدود محصولات و صف طولانی مشتریان است. لذا خوب نیست که خودرو ابتدا در اختیار کارکنان قرار بگیرد. مشتری در جایگاه نخست قرار دارد.
مسلما آن همه کارگر زبده و مهندس ارشد فراری رسالتی جز خرید یک دستگاه از محصولات این شرکت دارند ولی بایستی قبول کرد که ساعت ها کار و لمس بی نظیرترین ابر خودروی دنیا بدون آن که حتی حق خرید را داشته باشید به شکنجه می ماند. آقای گالیرا گفت: یکی از سخت ترین بخش های کار من گفتن کلمه نه است. هر روز اسناد افرادی را تحویل می گیرم که حق خرید ندارند، حال آن که پول کافی در حسابشان است. من در پاسخ به آن ها می گویم درست، اما شما مشتری فراری نیستید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رفع نگرانی خودروسازان با حرکت بر ریل کیفیت و تنوع
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : امروز صنعت و تولید به خصوص خودروسازی در کشور نیازمند تحولات مدیریتی جدی در تمام حوزه های مرتبط است.
محسن کوهکن در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : همزمان با تحول در حوزه های مدیریتی باید نسبت به جریان تنوع ، کیفیت و طراحی محصولات به روزتر و خروج محصولات قدیمی در صنعت خودرو گام های جدی تری برداشته شود تا نگرانی ها موجود از بازار کنونی خودرو برطرف شود.وی با اشاره به لزوم توجه و تلاش خودروسازان جهت کاهش قیمت تمام شده محصولات تصریح کرد : بی تردید با تولید محصولات متنوع و عرضه قیمت رقابتی، خودروسازان سهم بیشتری از بازار داخل و حتی بازارهای خارجی را در اختیار خواهند گرفت.وی خاطر نشان کرد : البته مشارکت با شرکتهای خارجی تحول خوبی را در صنعت خودرو ایران ایجاد خواهد کرد همچنین با تداوم این جریان شاهد جذب سرمایه گذاری بوده و این شرایط رقابت پذیری و توسعه صادرات در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.وی تاکید کرد : قطعا امروز رقابت پذیری و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دو ویژگی لاینفک برای فعالیت خودروسازان در تداوم حضور در بازار است .وی افزود : بی شک برای ایجاد رقابت صحیح و عدم تحمیل بار مالی ناشی از این جریان بر دوش دولت و مصرف کنندگان داخلی لازم است هر دو گزینه موثر در جریان بازار در شرکتهای خودروساز مورد توجه قرار گیرد .وی گفت : البته انتظار می رود در شرایط فراهم شده بخشی از مشکلات مدیریتی و همچنین ضعف های ساختاری در تولید و صادرات در این صنعت برطرف شود.
نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به طرح مباحثی در خصوص خروج خودروهای قدیمی از سال آینده اظهار داشت : خوشبختانه صنعت خودرو ایران در این سالها اقدامات موثری را در تولید خودروهای جدید داشته اند به طوری که امروز شاهد تنوع بهتری در تولیدات خودروسازان هستیم.
کوهکن افزود : هم اکنون خودروهایی که در کشور که تولید می شود از استانداردهای نسبی و مناسبی برخوردار است هر چند همچنان ایراداتی نیز وجود داشته و باید همچنان در این حوزه ها استانداردها ارتقاء یابد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.