شماره: 2206 / ۱۴۰۲ بيست و ششم شهريور
تعداد بازدید : 0
پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT به دلیل کمبود درزگیر باتری فراخوان شدند
پورشه و آئودی که هر دو بخشی از گروه فولکس واگن هستند، فراخوانی داوطلبانه برای چندین خودروی تمام الکتریکی فروخته شده در ایالات متحده صادر کرده اند، زیرا ممکن است کارخانه به اندازه کافی درزگیر قوی روی باتری ولتاژ بالا اعمال نکرده باشد که می تواند منجر به افزایش خطر شود.
همه خودروهای آسیب دیده از مدل سال 2023 هستند. طبق گزارش فراخوان ایمنی منتشر شده توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، پورشه در سپتامبر 2022 در تلاش برای افزایش استحکام آب بندی باتری، استفاده از درزگیر تروسون را در فرآیند تولید باتری خودروهای تایکان آغاز کرد.
با این حال، در مارس 2023، سازنده خودروهای اسپرت آلمانی گزارش هایی مبنی بر کاهش مقاومت عایق در خودروهایی با درزگیر تروسون که در خارج از ایالات متحده فروخته می شوند، دریافت کرد و در آوریل 2023 گزارشی درباره یک حادثه در ایالات متحده دریافت کرد.
برای رفع مشکل خودروهایی که در شرف ساخت بودند، پورشه در می 2023 شروع به افزودن درزگیر بیشتری کرد که منجر به گزارش دیگری از نفوذ مایع نشد. این خودروساز آلمانی می گوید که هیچ یک از حوادث مربوط به آتش سوزی یا رویداد حرارتی نبوده و از روی احتیاط فراوان، فراخوان داوطلبانه را انجام می دهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
فروش خودروهای پلاگین 53 درصد در آگوست 2023 بهبود یافته است
ت نام خودروهای سواری جدید در فرانسه در ماه آگوست با 24 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به تعداد 113 هزار و 599 دستگاه رسید که مجموع ثبت نام خودروهای سواری جدید در فرانسه را به تعداد یک میلیون و 132 هزار و 331 دستگاه رساند (افزایش 17 درصدی نسبت به سال گذشته).
در همین حال، فروش خودروهای پلاگین با سرعت بسیار بیشتری افزایش یافت و سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.
ماه گذشته تعداد 29 هزار و 184 دستگاه خودروی برقی سواری جدید در فرانسه ثبت شد (53 درصد افزایش نسبت به سال گذشته)، که 25.7 درصد از بازار را تشکیل می دهد (در مقایسه با 20.9 درصد در سال گذشته).
ثبت نام خودروهای تمام الکتریکی نسبت به سال گذشته با 60 درصد افزایش به تقریبا 20 هزار دستگاه رسید و سهم بازار 17.3 درصدی را به خود اختصاص داد.
تا کنون در سال جاری، بیش از 293 هزار دستگاه خودروی برقی پلاگین جدید در فرانسه به ثبت رسیده است که شامل بیش از 275 هزار دستگاه خودروی سواری پلاگین (31 درصد افزایش نسبت به سال گذشته و 24.3 درصد سهم بازار) است.
فورد، هوندا و بی ام و
در یکی دیگر از خدمات شارژ خودروهای الکتریکی شریک می شوند
در حالی که بسیاری از برجستهترین شرکتهای خودروسازی جهان به استاندارد سوپرشارژر تسلا روی میآورند، تقریباً به همان اندازه چندین خودروساز بزرگ برای انجام این کار با هم متحد شدهاند.
فورد، بی ام و و هوندا جدیدترین شرکت هایی هستند که پروژهای به نام ش را اعلام کردهاند که ادعا میکند انقلابی در شارژ ایجاد می کند و به مشتریان خودروهای الکتریکی و شرکتهای برقی که آنها را تامین میکنند، سود میرساند.
شارژ اسپیس خود را به عنوان ارائه «خدمات شبکه» برای هماهنگ کردن انرژی باتری های برگشتی خودروهای الکتریکی به شبکه ارائه می کند. دارندگان خودروهای برقی میتوانند برای به اشتراک گذاشتن این انرژی درآمد کسب کنند، که به گفته این شرکت، به یکنواخت کردن کاهشها و جریانها در عرضه و تقاضای برق در طول روز کمک میکند.
فورد اولین خودروساز مهمی بود که استاندارد شارژ آمریکای شمالی (NACS) تسلا را امضا کرد و مدتی بعد بی ام و و هوندا از آن پیروی کردند. جالب اینجاست که بی ام و و هوندا در شراکت شارژ دیگری با هیوندای، کیا، استلانتیس، جنرال موتورز و مرسدس بنز درگیر هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
کانسپت روباتاکسی دو سرنشینه تسلا در بیوگرافی ایلان ماسک پیش نمایش شده است
تسلا برای اولین بار در سال 2016 برنامه های خود را برای توسعه یک رباتاکسی کاملاً خودمختار فاش کرد، اما در حالی که از آن زمان چندین بار به این پروژه اشاره شد، این سازنده برق الکتریکی هرگز وسیله نقلیه خودران خود را تبلیغ نکرد.
خوشبختانه، ما اکنون ایده ای از شکل ظاهری رباتاکسی تسلا یا حداقل نسخه مفهومی آن از زندگی نامه ایلان ماسک دریافت می کنیم.
یک تصویر مفهومی از رباتاکسی تسلا در کتابی با عنوان «ایلان ماسک» گنجانده شد و به سرعت بارگذاری و در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. این تصویر ظاهراً در ابتدای فصل اختصاص داده شده به وسیله نقلیه خودران آینده قرار گرفته است.
این خودرو که به عنوان «مفهوم روباتاکسی» توصیف میشود، آیندهنگر به نظر میرسد و شبیه چیزی نیست که تسلا تاکنون عرضه کرده است. تصویر یک کوپه با طراحی هاچ بک با دو درب پروانه ای را نشان می دهد. به نظر می رسد این خودرو دارای سه چرخ است - دو چرخ در جلو و یک چرخ پوشیده در عقب.
درهای باز شده نگاهی به فضای داخلی دارند، که دارای دو صندلی است اما هیچ کنترلی در رانندگی وجود ندارد - بدون فرمان، بدون پدال. ما کاملاً مطمئن نیستیم که وسیله نقلیه حتی داشبوردی داشته باشد که از این زاویه دیده شود. با این حال، به نظر می رسد مقداری فضای بار در پشت صندلی ها وجود دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
مترو پرند در اوایل مهرماه افتتاح میشود
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره افتتاح متروی پرند گفت: تمام موضوعات عمرانی پیرامون مترو پرند تمام شده و عملیات کابل کشی آن نیز رو به اتمام است. محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره افتتاح متروی پرند در یک برنامه تلویزیونی گفت: تمام موضوعات عمرانی پیرامون مترو پرند تمام شده و عملیات کابل کشی آن نیز رو به اتمام است.
وی افزود: نصب ریل سوم در یک مسیر انجام شده و در هفته آینده یا اوایل مهرماه شاهد تست گرم آن خواهیم بود و بعد از نهایی شدن بهره برداری قطعی خواهیم داشت. همه پای کار این موضوع آمدند و به زودی مترو پرند تحویل مردم خواهد شد.
ورود آلفارومئو به جمع خودروسازان برقی
آلفارومئو با الهام از یکی از مشهورترین مدلهای کلاسیک خود ماشین جدیدی به بازار عرضه کرده است. این ماشین که نامش 33 استراداله (33 Stradale) است، اولین مدل کاملا الکتریکی است که توسط این خودروساز ایتالیایی تولید میشود.
آلفارومئو قصد دارد در سالهای آینده رقیبی جدی برای آئودی و بامو باشد و اعلام کرده از سال ۲۰۲۷ همه مدلهایش را الکتریکی خواهد کرد.
مدل کلاسیک آلفارومئو ۳۳ استراداله بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ میلادی ساخته شد؛ این ماشین یکی از کمیابترین و باارزشترین ماشینهای کلاسیک جهان است.
تنها ۱۳ دستگاه از آن تولید شد و پنج ماشین سفارشی هم توسط شرکتهای دیگر بر روی شاسی آن ساخته شد.
مبنای ساخت ماشین، مدل مسابقهای تیپو ۳۳ بود که در دهه شصت افتخار زیادی برای آلفارومئو کسب کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
واکاوی مشکلات بازار تایر سواری
بررسیها نشان میدهد، با وجود ظرفیت تولید تایر به میزان کافی و تخصیص ارز به میزان موردنیاز، عوامل مختلف باعث گرانی و کمبود لاستیک در بازار شده است.
علیرغم سابقه دیرینه صنعت تایر در ایران، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان این کالا در سایه سوءتدبیر مدیران تصمیمگیر دچار مشکلات عدیدهای همچون کاهش تولید، کمبود تایر در برخی سایزها و گرانفروشی هستند.
اخیراً محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت صمت، گفته است: بر اساس اطلاعات سامانه جامع تجارت که مبنای آن خود اظهاری تولیدکنندگان است، میزان تولید در ۵ ماهه ابتدایی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.
این مقام مسئول در وزارت صمت افزود: تولید تایر سواری در سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه بوده است؛ اما امسال این میزان به ۸ میلیون حلقه رسیده است؛ بنابراین در بخش تایر سواری تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه کاهش تولید داشتهایم.
این در حالی است که اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی نشان میدهد ارز تأمین شده برای تولیدکنندگان تایر در پنجماهه نخست سال جاری از مدت مشابه سال گذشته و متوسط ۵ سال اخیر بیشتر بوده است.
اما برخی کارشناسان صنعت تایر معتقدند که این میزان کاهش تولید نمیتواند دلیل اصلی افزایش قیمت تایر به ۲.۵ برابر قیمت مصوب باشد و عوامل دیگری نیز بر کاهش تولید و کمبود و گرانی این کالا اثر داشته است.
مسئول اصلی قیمتگذاری تایر سواری در کشور ستاد تنظیم بازار است. این ستاد بالاخره در اسفندماه سال قبل و ۶ ماه بعد از درخواست انجمن تولیدکنندگان برای افزایش قیمت ۵۰ درصدی، با افزایش ۳۰ درصدی قیمت این کالا موافقت کرد.
بررسیها نشان میدهد عدم قیمتگذاری صحیح، موجب ضرر و زیان سنگین شرکتهای تولیدکننده تایر در نیمه اول سال قبل، شد؛ بهعنوانمثال یکی از شرکتهای مطرح سازنده تایر در نیمه اول سال قبل، ۱۸۰ میلیارد تومان زیان کرد. انجمن تایر باتوجه به ناکافی بودن افزایش قیمت سال قبل در مقایسه با افزایش هزینه مواد اولیه و نرخ دستمزدها، در ابتدای سال جاری مجدداً درخواست افزایش قیمت ۲۵ درصدی کرد که تاکنون از طرف ستاد تنظیم بازار تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.
این عدم تصمیمگیری باعث ایجاد انتظارات تورمی و احتکار تایر در بنکداریها یا کارخانهها شده است. عرضه ناکافی تایر در بازار موجب افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت این کالا شده است بهنحویکه یک جفت تایر پرایدی تولید داخل که قیمت مصوب آن ۱.۳ میلیون تومان است با قیمت نزدیک به ۳.۳ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
برخی از فعالان بازار معتقدند، درصورتیکه مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی مدنظر تایرسازان اعمال شود تایر پرایدی به قیمت ۱.۶ میلیون تومان به فروش میرسد.
لازم به ذکر است قیمتگذاری تایرها با سایزهای مختلف نیز بعضاً به علت عدم آگاهی مسئولان مربوطه در سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار از صنعت تایر، بهاشتباه صورت میپذیرد که این مسئله، موجب برهمخوردن تعادل بازار میشود.
بهعنوانمثال قیمت اعلام شده در تیرماه سال قبل به نحوی بود که صرفه اقتصادی تولید تایر سایزهای کوچکتر کمتر از سایزهای بزرگتر بود و بنابراین تایرسازان تولید سایزهای کوچکتر همچون سایز پرایدی را کاهش دادند که این مسئله باعث افزایش قیمت شدید این سایز در بازار شد.
بنا بر نظر کارشناسان بازار تایر، به دلیل قیمتگذاری اشتباه، تولیدکننده که میبایست با قیمتهای مصوب تایر بفروشد، در سایزهایی که در محدوده ضرر است و یا سود کمی میبرد، تولید و فروش خود را کاهش میدهد و برنامه تولید را به سمت سایزهای با سود بیشتر سوق میدهد.
معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت بهمنماه سال قبل بهمنظور کنترل التهابات بازار تایر سواری که متأثر از اقدامات قبلی این وزارتخانه بوده؛ یک راهحل جدید را به بوته آزمایش گذاشت.
در این راهحل جدید، عاملان فروش میبایست در پلتفرمهایی همچون کسبینو ثبتنام کرده و تولیدکننده نیز موظف بود موجودی انتقالی به آنها را به این پلتفرمها اعلام کند و فروش در پلتفرمها هم باید در سامانه تجارت ثبت میشد تا بدین صورت امکان واسطهگری، دلالی و احتکار کالا از بین برود. البته این طرح به علت ایرادات اجرایی و قانونی تقریباً عملی نشده و هم اکنون و بعد از ۶ ماه از آغاز این طرح، میتوان ادعا کرد که کوچکترین توفیقی در کاهش فاصله قیمت بازار آزاد و مصوب این کالا بهواسطه اجرای این طرح به دست نیامده است.
از طرف دیگر، بنا بر نظر رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر ایران، متأسفانه لاستیک بهعنوان یک کالاهای سرمایهای در نظر گرفته شد؛ جمال میرزایی در این باره گفته است: «ببینید تقاضا بالا است، تقاضا کاذب است؛ یعنی خیلی از تقاضاهایی که وجود دارد، خیلی از مردم بهازای هر یک کد ملی درخواست یک تایر میکنند، نیازشان هم نیست، ما در شبکههای فروشمان میبینیم؛ یعنی تقاضا بر اساس میزان اختلاف قیمت بین تولید و بازار آزاد است؛ یعنی هر چقدر هر سایزی که اختلاف بازارش زیاد باشد آن تقاضا بهشدت افزایش پیدا میکند این خودش بیانگر این است که این کالا دارد بهصورت یک کالای سرمایهای دیده میشود.»
تعرفه واردات تایر سواری ۳۲ درصد است و ارز تخصیصیافته به آن نیز دارای اولویت ۲۵ است. با این شرایط قیمت تایر خارجی حدود دو برابر قیمت مصوب خودروی داخلی میشود و قیمت دو جفت تایر خارجی برابر با کل دریافتی ماهانه کارگران حداقلبگیر (حدود ۸ میلیون تومان) میشود.
در نتیجه عملاً واردات ابزاری برای تنظیم بازار نخواهد بود؛ چون اکثر مردم توان خرید این تایرها را نخواهند داشت. آمارهای گمرک نیز حاکی از کاهش ۴۰ درصدی واردات تایر سواری در پنجماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
این موارد باعث شده هم تولیدکننده و هم مصرفکننده از شرایط بازار ناراضی باشند. هم اکنون با وجود پتانسیل تولید تایر به میزان کافی و تخصیص ارز به میزان موردنیاز، عوامل فوق از یک سو باعث کمبود و گرانی لاستیک و از سوی دیگر باعث ضررده شدن شرکتهای تولیدکننده شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.