شماره: 2393 / ۱۴۰۳ نوزدهم تير
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
در صفحات دیگر
مخبر: دولت در برگزاری انتخابات بیطرفی را رعایت کرد
2
عبور میزان مصرف برق از 76000 مگاوات
4
اورژانسیهای دولت چهاردهم بخش اول؛ اقتصاد
سید صالح هاشمی
2
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 4
یک دنیا فرصت اقتصادی از دست دادهایم
یوسف کاووسی - کارشناس و تحلیلگر اقتصادی
دولت چهاردهم باهمه فرازونشیب ها به بارنشست و رییس جمهور به صورت ظاهر وبعداز طی مراحل قانونی برمسندمی نشیند واما چند فرازمهم :
اقتصاد مهمترین مولفه برای کشورومردم میباشد و رییس جمهور با استفاده از خواست عوام و تکرارمکرر سفره مردم بااستفاده ازتعامل بادنیا و fatf وبرجام ومذاکره رای آورد پس اقتصادمهم است و راههای رسیدن به هدف نیز از راه کارشناسی میگذرد پس درنتیجه انتخاب افرادکار بلدو شایسته و سپردن کاربه آنان اولویت است
اقتصادما زیر تحریمهای سخت و خردکننده به شدت آسیب پذیرشده و با نگاههای امنیتی که دراین سالها وجود داشته کوچکترین روزنه بهبود ورود سرمایه به داخل بسته بود
وکلا عقل حکم نمیکرد کسی سرمایه خودرا به داخل بیاورد چه داخلی چه خارجی.
انضباط مالی که دربودجه های سالیانه تبلور دارد می بایست سرلوحه کارقرارگیرد هر چند امسال بودجه مصوب شده ولی با متمم می توان جلوی برخی خسارات را گرفت و دراین زمینه نیاز به مشارکت جدی بامجلس دارد که ظاهرا مخالف دولت است که تدبیر لازمست تا تعامل برقرارشود.
همانگونه که با دشمن قرارست تعامل کنیم اینها که درظاهر دوست و ایرانی هستند،ا نتخاب سکانداران دولت از وزرا. تا پایینتربن سطح لازمه موفقیت است و اینگونه نیست که هرکس از دولت قبل بود باید برکنارشود،بلکه
می طلبد شایسته سالاری وشایسته گزینی مورد توجه قرار بگیرد.
اما در مرحله اول کسانی را که به لجاجت بامردم بانیان وضع موجود بودند را باید هرچه سریعتر برکنار کند تا. اعتمادعمومی برگردد و بدانند هرعملی عقوبت و عاقبتی داردو روابط با کشورها از غرب وشرق بابد مدنظرباشد لذا کاربلدهای این مسیر بایدگمارده شوندکه این هم تعامل می خواهد و از برخی تابوها وخطوط قرمز کهخودمان تبدیل به دیوارآهنی کردیم بایدرد شد، ازجمله مذاکره با هرکشوری که می تواند منافعی برای ماداشته باشد،لذا باید تابوشکنی کرد.
دیگرزمان آزمون و خطا. نیست
اگراین گامهادرست وسریع برداشته شود
اعتمادعمومی بیشتر و سطح انتظارات کاهش میابد و دیگر شاهدهجوم به بازارها برای حفظ ارزش پول نیستیم
عمل به وعده ها اصولی ترین کارست که می بایست با برنامه و قدم به قدم خواست مردم را اجرا کرد تا کسانی که اعتماد نکردند و پای صندوق نیامدند احساس کنند رییس جمهورهمه مردم داردتصمیم می گیرد.
نکته مهم اینکه درست است امروز شاخص بورس باجهش بزرگ روبرو شد و به استقبال رییس جمهور جدید رفت ولی نمی توان انتظار داشت درکوتاه مدت تداوم داشته باشد.
ادامه در صفحه 2
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 5
حوزه انرژی مهم ترین چالش دولت چهاردهم
طبق برآوردها حداقل تا سال 1420 تقاضا برای بنزین دو برابر میزان فعلی تولید خواهد بود. شواهد متعدد نشان میدهد که ایران تبدیل به واردکننده بنزین و گازوئیل شده است
7
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 1
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی از تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و نقطهبهنقطه مصرفکننده در خردادماه امسال و بازگشت نرخ تورم سالانه تولیدکننده به کانال ۲۰ درصد پس از ۶۷ ماه خبر داد و گفت: نرخ رشد پایه پولی نیز از ۴۵ درصد ابتدای سال گذشته به ۲۱.۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت و نرخ رشد نقدینگی هم با ۷.۶ درصد کاهش به ۲۵.۶ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.
5
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 6
آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی
8
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 1
در صفحات دیگر
استاد اقتصاد در گفت و گو با «اخبار صنعت» تاکید کرد؛
بودجه بدون کسری، انضباط مالی
و رفع تحریم ها راهکار کاهش تورم
2
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
ایران از خودکفایی مطلق
به مازاد تولید گندم میرسد
3
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
حل ناترازی سوخت؟
مرتضی ادب
سیاستگذاری درست در حوزه انرژی برای تنوع بخشی سبد سوخت، ایجاد راهکارهایی برای کاهش قیمت، نبود مدیریت بهجا و منطقی و از همه مهمتر جولان خودروهای فرسوده و پرمصرف در کشور موجب شده تا با توده بزرگ از ناترازی سوخت در کشور مواجه شویم. موضوعی که حتی انتقاد مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و ایشان در آخرین دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صراحتا نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور تذکر دادند و اعلام کردند که اکنون «در مسئلهی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکنندهی نفت، با این همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئلهی کلان دچار مشکلیم».
به اذعان کارشناسان حوزه انرژی بهترین راه کار برای حل این چالش تعامل با دنیا برای جذب سرمایه های خارجی است. این همان رویکردی است که مسعود پزشکیان در مناظره های انتخاباتی خود بارها و بارها روی اهمیت آن تاکید کرده است.
از نگاه رییس جمهور منتخب مردم، رشد اقتصادی بدون ارتباط با جهان و اشتغال و تولید بدون سرمایهگذاری محقق نمیشود؛ با اینحال، این اعتقاد را هم دارد که رئیسجمهور قرار نیست برنامه جدیدی بنویسد و سیاست جدیدی در کشور اجرا کند، بلکه سیاستهای کلی ابلاغی از سوی رهبری روشن و مشخص است و برنامههای توسعه نیز وجود دارد، بنابراین هر دولتی که سر کار آمد باید صرفا برنامههای موجود را عملی و اجرائی کند. حالا باید منتظر ماند و دید که رییس دولت چهاردهم چه برنامه ایی برای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری دارد.
ناترازی ریشه در مسائل اجتماعی و سیاسی ایران دارد و نمیتوان با راهحلهایی همچون افزایش قیمت و یا راهکارهای اقتصادی صرف دیگر آن را اصلاح کنیم، برخی مسائل در برخی از جوامع به صورت نشانه درمیآید، در ایران برای قیمت بنزین و نان چنین شرایطی وجود دارد. باید طوفان مغزی اتفاق بیفتد و به دنبال راهحلهایی باشیم، حتی اگر این راهحلها در ابتدای امر به ذهن خطور نکند. مصرف بنزین بسیار بالاست و در برخی مواقع میزان مصرف بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی حتی از کل اروپا بیشتر است.ناوگان فرسوده و انحراف سوخت یکی از دلایل افزایش مصرف است که بر موضوع ناترازی سوخت تاثیر قابل توجهی دارد. همچنین مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است که این عدد باید به ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر که استاندارد جهانی است برسد. سالانه یک و نیم میلیون خودرو به ناوگان اضافه شده و خودروهای فرسوده نیز خارج نمیشوند که باعث عدم تعادل در مصرف شده است لذا سیاستهای تشویقی در حوزه خودروهای پرمصرف در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. سال ۱۳۸۶ خودروهای فرسوده از چرخه خارج شد که نتیجه خوبی داشت اگر خودروهای فرسوده از چرخه حملونقلی کشور خارج شوند ۹۰ میلیون لیتر در روز صرفهجویی صورت میگیرد که نشان از اهمیت توجه به موضوع خودروهای فرسوده دارد. تامین و توزیع روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب سوخت سیانجی در کشور برای جلوگیری از ناترازی بنزین و تنوع در سبد سوخت خانوار، تبدیل ۲۴۰ هزار خودروی عمومی به دوگانهسوز به صورت کاملا رایگان با فعالیت ۳۳۰ کارگاه تبدیل در کشور از جمله اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه است.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 3
صنعت خودرو را باید از قیمتگذاری دستوری نجات دهیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه نمیتوانیم بگوییم خودروسازان ما خیلی خوب هستند تاکید کرد که چندان هم بد نیستند، اما نیاز به حمایت دارند و بایستی صنعت خودرو را از قیمتگذاری دستوری نجات داد.
عباس علیآبادی ظهر دوشنبه در مراسم جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی روز صنعت خودرو، ضمن اشاره به اینکه، در سال ۲۰۲۳ مجموع درآمد خودرو، ۳۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته است، اظهار کرد: این درحالیست که طبق آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو، ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد نیمی از بودجه کشور را شامل میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر نقش بسزای صنعت خودرو در ایجاد اشتغال در کشور، خاطرنشان کرد: ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب میآید.
وی یادآور شد: در سال گذشته، ۳۷ خودروساز کشور، در مجموع یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند و با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص دادیم؛ اما از التهاب بازار کاسته نشد. برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدفگذاری کردهایم که امیدوار هستیم محقق شود. در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید؛ چنانچه امسال هم تولید ثابت بماند، به رتبه پانزدهم دست خواهیم یافت.
وزیر صمت در رابطه با موضوع تخصیص ارز، تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو، موضوع تخصیص ارز است؛ در حال حاضر ارز چند نرخی عملاً لایه به لایه سبب ایجاد فساد میشود. سال گذشته به میزان مشخصی ارز به یک شرکت پرداخت شد و تعدادی کالا وارد کرد؛ برای امسال، پرداخت ارز را برایش دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا را وارد کرد.
سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو را از قیمتگذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم؛ گفت: بنده معتقد نیستم که خودروسازان ما خیلی خوب هستند؛ اما از سویی هم نمیگویم خیلی هم بد هستند. انتظار ما این است که توسعه و پیشرفت داشته باشند و به سمت تولید خودروهای روز و آینده حرکت کنیم.علیآبادی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاههای مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود؛ به طور مثال خودروساز مونتاژکاری، از لاستیک ایرانی استفاده کرده و اعلام میکند که ۲۰ درصد داخلی سازی داشته است؛ این اصلا درست نیست؛ موضوع ساخت داخل بایستی عمقی بررسی شود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.