پرواز عمان-مشهد به زودی
آغاز میشود
شرکت عمان ایر اعلام کرد: پرواز عمان به مقصد مشهد به زودی آغاز میشود.
شرکت هواپیمایی عمان ایر در توییتر رسمی خود اعلام کرد. به زودی یکی دیگر از پروازهای خود به مقصد ایران (شهر مشهد) را به زودی آغاز خواهد کرد.عمان ایر اعلام کرده است پرواز به مشهد دومین مقصد پروازی به مقصد ایران بعد از تهران خواهد بود. پیشتر این شرکت دومین پرواز روزانه خود به تهران را آغاز کرده بود.براساس این گزارش، ایران بعد از لغو تحریمها برنامههای جذب توریست را بیشتر کرده است. در ماه ژانویه امسال عبدالحسین خدری رئیس شرکت خدری جهان دریا گفت: پروازهای کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس برای ارتباط بیشتر با ایران-مسقط- بمبئی مطالعه میشود و توسط سازمان بنادر و دریایی ایران حمایت خواهد شد.
خط هوایی تهران - سئول تاپایان 2016 برقرار می شود
وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران دو یادداشت تفاهم ریلی میان ایران و کره جنوبی به امضا میرسد و تا پایان 2016 خط هوایی بین تهران و سئول برقرار می شود.
کانگ هواین افزود: رئیس جمهوری کرهجنوبی در سفر به ایران قرار است فردا با رئیس جمهوری اسلامی ایران ملاقات کند و یادداشت تفاهم در حوزه توسعه زیر ساختها و راهآهن نیز میان دو کشور امضا می شود.
وی ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه همکاری کرهجنوبی و ایران، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک زمینه همکاریهای دو کشور در حوزه حمل و نقل و زیرساختها افزایش یابد.
کانگهواین با بیان اینکه برای همکاریهای بیشتر با ایران چند محور را در دستور کار قرار داده ایم، گفت: دو کشور در زمینههای راهآهن، مدیریت حمل و نقل، سیستم های مدیریت حمل ونقل هوشمند، حمل ونقل هوایی و سایر بخشها همکاری بیشتری خواهند داشت و در همین زمینه گروه پژوهشی کرهای برای بررسی زمینههای همکاری به ایران سفر میکند.
وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی با اشاره به روشهای تامین مالی پروژههای قابل همکاری با ایران نیز توضیح داد: پروژهای که زودتر از سایر پروژهها با مشارکت دو کشور عملیاتی میشود پروژه ریلی اصفهان- اهواز است که در این زمینه سند همکاری بین دو کشور امضا میشود.
وی با تاکید بر اینکه احداث راه آهن اصفهان- اهواز یکی از پروژههای مهم در حوزه راهآهن برای ایران است، افزود: خوشحالم که میتوانیم در این پروژه مشارکت کنیم. علاوه بر این قرار است یادداشت تفاهم بین شرکت راه آهن ایران و شرکت هیوندای جهت تامین 450 واگن برای ایران امضا شود.
کانگهواین با تأکید بر اینکه تلاش میکنیم فاینانس این دو پروژه را از طرف بانک صادرات واردات (اگزیم بانک) و فاینانس های کرهای تأمین شود، افزود: بسته مالی فاینانس پیشنهاد شده پروژههای اولویتدار را به ویژه پروژه راهآهن اصفهان ـ اهواز پوشش میدهد. علاوه بر این برای تأمین فاینانس سایر پروژهها با وزارت دارایی کره جنوبی مذاکره کردیم تا بستههای مالی دیگر را بررسی و پیشنهاد کنند.
وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی از راهاندازی سیستم « تبادل یورو» بین ایران و کره در آینده نزدیک خبر داد و گفت: من به وزیر راه و شهرسازی ایران قول میدهم تمام تلاش خود را برای ارائه سایر روشهای تأمین مالی پروژهها به کار گیریم.
کانگهواین خاطرنشان کرد: تأمین مالی پروژهها به صورت ‹اعتبار صادراتی (Export Credit)› است اما فاینانس های کرهای این تسهیلات را به شرکتهای خصوص کره ارائه می دهند و آنها نیز در باره جزئیات و شرایط با شرکتهای ایرانی مذاکره و تفاهم میکنند.
وی تأکید کرد: سعی میکنیم در خصوص نحوه تأمین مالی پروژهها شرایط لازم را فراهم کنیم، چرا که رئیسجمهوری کره علاقمند به تهیه بسته فاینانس برای اجرای پروژهه است.
وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی خواستار تضمین تأمین فاینانس اجرای پروژهها از سوی ایران شد و برای سرمایهگذاری در پروژههای حمل و نقل و مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرد.
وی به همکاریهای ایران و کره جنوبی در صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم گذشته شرکت هواپیمایی کره جنوبی مجوز راهاندازی پروازهای مستقیم بین تهران و سئول را دریافت کرد و تا پایان سال میلادی 2016 این پروازها راه اندازی میشود که امیدواریم فرآیند اجرای آن به زودی فراهم شود.
کانگهواین با بیان اینکه فرودگاه اینچئون کره جنوبی هشتمین فرودگاه جهان در بخش ظرفیت مسافری و دومین فرودگاه جهان در حوزه باری است، گفت: میتوانیم در بخش هوانوردی نیز با ایران مشارکت کنیم. همچنین همراه رئیسجمهوری، مدیرعامل فرودگاه اینچئون و هیات همراه به ایران سفر میکنند و از شهر فرودگاهی امام خمینی بازدید خواهند کرد.
وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی همچنین از سرمایهگذاری در شهرهای جدید ابراز تمایل کرد.
وی همچنین از وزیر راه و شهرسازی کشورمان برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی در کره جنوبی که قرار است هفته دوم سپتامبر ( شهریورماه) برگزار شود دعوت به عمل آورد و وزیر راه و شهرسازی ایران تمایل خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرد.
خانم « پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی امروز (یکشنبه) به دعوت رسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای انجام یک سفر سه روزه از سئول عازم تهران شد.
امضای چند قرارداد همکاری، جست وجوی راه های تقویت همکاری مشترک در بخش های انرژی، بانک و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی نیز از مهمترین محورهایی اعلام شده برای بحث و تبادل نظر مسئولان دو کشور است.
بر پایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم کل مبادلات تجاری دو کشور پس از کاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید که حجم واردات ایران از کره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن کشور 250 میلیون دلار بود.
پلاسما، محصولات آهنی و فولادی و ابزارهای ممزوج با آهن یا فولاد، گوشی تلفن همراه، اجزا و قطعات یخچال، لاستیک، قطعات ترمز خودرو، کاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشین های رختشویی مهمترین کالاهای وارداتی ایران از کره جنوبی به شمار می رود.
بوتان، پروپان، هیدروکربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدهید پلی اتیلن مهمترین محصولات صادراتی ایران به این کشور است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از احیای قراردادهای خرید کشتی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان این شرکت به عنوان یکی از اولویتها خبر داد و گفت: به دنبال زنده کردن قراردادهای معلق شده هستیم که پیشپرداخت آنها اجرا شده است.
محمد سعیدی اظهار کرد: یک بحث جدی در ساخت -کشتی- داریم و این مسئله بسیار گسترده و پیچیدهای است، نکته اول این است ابتدا باید ببنیم که ظرفیتهای داخلی -کشتیسازی- به چه شکل است.
وی تصریح کرد: ظرفیتهای محدودی در داخل داریم که متاسفانه به دلیل مشکلات تحریمها و دلایل دیگر در طول سالهای گذشته نتوانسته رشد کند و توسعه یابد.
وی افزود: ظرفیت موجود باید با جوینت شدن با شرکتهای معتبر بینالمللی توسعه یابد، یعنی همان انتقال دانش که باید آنرا پشتیبانی کند، همین کشتیسازی است. شرکتهایی مثل ایزوایکو، پرشیاهرمز که متعلق به کشتیرانی است باید با شرکتهایی که دارای فناوری روز دنیا هستند، جوینت شوند. وی با بیان اینکه این یک بحث تکنیکی است، یادآور شد: بدون این کار و همراه شدن با شرکتهای صاحب تکنولوژی قطعا نمیتوانیم در بخش ساخت کشتی خیلی پیشرفت داشته باشیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: البته دانش بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و دانشگاهها و اساتید خیلی برجستهای داریم، اما برای آنکه رشد بسیار سریعتر روی دهد باید با شرکتهای بزرگ دنیا مشارکت کنیم.سعیدی ادامه داد: نکته دوم بحث اقتصادی بودن است؛ به هر حال شرکتهای بزرگی مثل کشتیرانی به موضوع اقتصادی بودن پروژهها باید توجه کنند. یکی از بحثها مدت ساخت کشتی است. الان ساخت بزرگترین کشتیها (فلهبر و کانتینربر) در دنیا از روز سفارش تا زمان تحویل حدود دو سال طول میکشد.وی گفت: سرعت ساخت کشتی خیلی مهم است، یعنی اگر در داخل بخواهیم توسعه داشته باشیم باید به جایی برسیم که زمان ساخت کاملا بتواند با زمان ساخت شیپیاردهای دنیا رقابت کند. بحث قیمت هم در این پروسه مهم است و باید پروژهها برای بهرهبرداران اقتصادی شود و کشتیسازان داخلی باید قیمتهای خود را به سطحی برسانند که با قیمت شیپیاردهای خارجی رقابت کند.
وی افزود: همچنین باید کیفیت را باید در کشتیسازان داخلی به نقطهای برسانیم که با کیفیت خارجیها قابل رقابت باشد.
وی با اشاره به اینکه در این مقوله مارکت و بازار، بحث مهمی است، بیان کرد: اگر شما همه اینها را داشته باشید اما مارکت نداشته باشید یعنی خریدار نباشد شیپیارد عملا نمیتواند موفق باشد.
مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به بیان اینکه اگر بتوانیم به مرحلهای برسیم که کشتیها را در داخل بسازیم قطعا طالب این هستیم که در کشور کشتیها ساخته شود، اظهار کرد: کشتیرانی جزو شرکتهای بینالمللی هستند و باید با رقبای بزرگ رقابت کنند، متاسفانه این رقابت بسیار تنگاتنگ شده است. زمانی فاصله این رقابتها یکساله بوده که الان به ماه رسیده و اگر نتوانیم ناوگات کشترانی را سریع نوسازی کرده و آنرا در مدت کوتاهی گسترش دهیم از دامنه و دایره رقابت بینالمللی خارج میشود.سعیدی به تبعات این خارج شدن اشاره کرد و افزود: این مسئله باعث میشود تا مارکتهای بینالمللی را از دست بدهیم که در این صورت جایگزین کردن و به دست آوردن دوباره مارکت کار بسیار سختی است.
وی تاکید کرد: بنابراین کشتیرانی هم رویکرد ساخت داخل و هم زنده کردن سفارشات خارجی را دنبال میکند.
وی گفت: در دوران تحریم قراردادهای ساختی را با شیپیاردهای خارجی داشتیم که به دلیل تحریم این قراردادها معلق مانده است. پیش پرداختهای این قراردادها انجام شده و باید آنها را زنده کنیم. الان اولویت اصلی ما احیای قراردادهای معلق شده در دوران تحریم است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جزئیات اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل را اعلام کرد.
امیر امینی درباره برنامه های تحقق اقتصاد مقاومتی در راه و شهرسازی، گفت: با توجه به وظایف هر دستگاه در کشور، اجرای اقتصاد مقاومتی برای وزارت راه و شهرسازی، مبین اهداف خاصی خواهد بود که افزایش ترانزیت در تمامی شقوق حمل ونقل و توجه به زیرساخت ها، افزایش سهم حمل ونقل عمومی حومه ای با انتقال مسافران از جاده به ریل، نوسازی ناوگان حمل و نقل، کاهش شدت مصرف انرژی در حمل و نقل و ساختمان، مدیریت دارایی های غیرمولد و مردمی کردن اقتصاد، از مقاصد این هدف گذاری هستند.
وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که تشخیص حوزه های فشار در شرایط تحریم و تلاش برای رفع آسیب پذیری، داشتن اقتصادی روبه رشد، سازماندهی الگوی اقتصادی و علمی و به ویژه خروج از وابستگی را می توان نام برد.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی برای دولت، برنامه هایی برای توسعه کشور تصویب و به دستگاه ها ابلاغ شد. وی ادامه داد: از آنجایی که اکثر پروژه های تصویب شده، جزء مأموریت دستگاه ها بود، دراقتصاد مقاومتی نمود چشمگیری نداشت و نیل به منویات مقام معظم رهبری حاصل نشد. براین اساس، طبق فرمان مجدد ایشان در شهریور سال ۱۳۹۴ ستادی با همکاری هر سه قوه با نام «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» تشکیل و در جلسه پنجم ستاد یازده برنامه ملی تصویب شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت راه و شهرسازی به پیشبرد توسعه زیرساخت های تجارت خارجی و ترانزیت ومکلف شد که در برنامه ملی دوم با عنوان پیشبرد برونگرایی اقتصاد، قرار دارد.وی افزود: با برگزاری جلسات کارگروه داخلی وزارت راه و شهرسازی وهمکاری لازم با ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، پروژه های اولویت دار سال ۱۳۹۵ وزارت راه و شهرسازی از سوی معاون اول رییس جمهور در فروردین سال جاری، ابلاغ شد.امینی توضیح داد: در این ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان سال ۱۳۹۵ برای ساخت و بهره برداری ۵۹۱ خط ریلی، ۱۲۰ کیلومتر آزادراه، ۱۰۷۰ کیلومتر بزرگراه و ۴۵ کیلومتر راه اصلی در بخش حمل و نقل و همچنین رونق مسکن و بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافتهای فرسوده در بخش ساختمان مبادرت کند.
وی افزود: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی مصرف کننده بیش از دوسوم انرژی است و ناوگان حمل و نقل نیز فرسوده شده، همکاری وزارت راه و شهرسازی در ۱۷ پروژه دیگر، پیشنهاد شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، گفت: با توجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رییس جمهوری، جلسه تشریح و تبیین پروژه های مصوب به مجریان زیربخش وزارتخانه در پنجم فروردین تشکیل شد و امیدواریم با برنامه زمان بندی منظم، رفع چالش های منابع مالی و اعمال اصلاحات مورد نیاز در موارد قانونی، پروژه های محوله را تا پایان سال به اتمام برسانیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: با پهلوگیری اولین کشتی خط کانتینری RCL تایلند پس از لغو تحریم ها در بندر شهید رجایی، این لاینر نیز به بازار ده ها میلیونی ایران دسترسی پیدا کرد.
ابراهیم ایدنی ضمن اعلام این خبر گفت: خط کشتیرانی RCL از خطوط لاینر کانتینری در دنیاست که کالا را به صورت مستقیم و بی واسطه وارد بنادر می کند.
وی به مشخصات نخستین کشتی متعلق به این خط لاینری با نام Diaporos پهلو گرفته در بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: این کشتی300 متر طول و 11.8 متر آبخور داشت و جزو کشتی های اقیانوس پیماست که در سال 2001 ساخته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ظرفیت این کشتی ها را شش هزار و 627 TEU اعلام کرد و گفت: 531TEU کانتینر صادراتی و یکهزار و 27 TEU نیز کانتینر وارداتی در اسکله شمار 5 ترمینال یک این بندر تخلیه و بارگیری شد.
به گفته ایدنی، نرم عملیات تخلیه و بارگیری 75 کانتینر در ساعت برای این کشتی رقم خورد که مطابق با نرم های استاندارد در بنادر پیشرفته دنیاست.
این مقام مسئول اضافه کرد: کشتی Diaporos از بندر جبل علی امارات وارد بزرگترین بندر تجاری ایران شده بود که عملیات تخلیه و بارگیری آن در مدت کمتر از 22 ساعت در بندر شهید رجایی به پایان رسید و این بندر را به مقصد بندر کائوسینگ تایوان ترک کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان کاهش مدت زمان حمل و نقل و هزینه تمام شده کالا و افزایش اشتغال برای فعالان بندری و گمرکی را از جمله مزایای این تردد مستقیم خطوط لاینر به بنادر ایران عنوان کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه سونامی افزایش قیمتها را پیشبینی نمیکنیم، گفت: در ۶ ماهه ابتدای امسال رشد معاملات مسکن را خواهیم داشت.
حسام عقبایی با اشاره به آخرین آمار معاملات مسکن اظهارداشت: در شهر تهران از تاریخ اول تا یازدهم اردیبهشت ماه، ۵ هزار و ۳۹۹ قرارداد خرید و فروش و ۵ هزار و ۵۷۵ قرارداد اجاره داشتیم. وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۱ هزار و ۱۷۲ قرارداد در شهر تهران به ثبت رسیده است، گفت: آمار کشوری هم نشان می دهد که در ۱۱ روز ابتدای اردیبهشت ماه ۱۹ هزار و ۹۶۷ قرارداد خرید و فروش انجام شده است.رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اشاره به اینکه در کشور ۱۸ هزار و ۷۱۹ قرارداد اجاره در این مدت به ثبت رسیده است، اظهارداشت: در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال ۹۴، افزایش معاملات را داشتیم اما فعلا در مورد اردیبهشت نمی توان پیش بینی دقیقی داشت.عقبایی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در ۶ ماهه ابتدای امسال گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال، پیش بینی افزایش حجم معاملات و رشد خرید و فروش را داریم. همچنین پیش بینی میکنیم که این وضعیت در ۶ ماهه دوم هم ادامه پیدا کند.رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه پیش بینی افزایش قیمت مسکن نداریم، گفت: رونق به بازار برمی گردد، اما اینکه سونامی و جهش قیمت ها را داشته باشیم، بسیار بعید می دانم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل دفتر گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هر ایرباس یا هواپیمای جدیدی که وارد ناوگان شود، حداقل برای 40 نفر شغل ایجاد می کند، گفت: باورود 118 فروند هواپیماهای ایرباس برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد می شود. محمدرضا کاظمیپور اظهار داشت: با ورود ناوگان جدید هوایی مشکل بیکاری خلبانها و گروه پروازی رفع میشود.
وی با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی هر فروند هواپیمای ایرباس گفت: هر هواپیمایی به طور متوسط برای ۶ خلبان و ۶ کمک خلبان اشتغالزایی میکند بنابراین ۱۱۸ هواپیمای ایرباس میتواند برای بیش از هزار و ۴۰۰ خلبان و کمک خلبان اشتغالزایی داشته باشد.
مدیرکل دفتر گواهینامههای سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: همچنین این تعداد هواپیمما برای ۱۸ نفر مهماندارد و حداقل ۱۰ نفر سر مهماندار اشتغال ایجاد میکند.
کاظمیپور تاکید کرد: در مجموع ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس میتواند برای نزیک به ۵ هزار نفر نیروی متخصص به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته باشد.
وی افزود: به طور قطع این تعداد هواپیما به صورت غیر مستقیم برای افراد بیشتری در زنجیره صنعت هوانوردی از جمله نیروی انسانی بخش بار، کترینگ، بخش فرودگاه و... فرصت شغلی به وجود میآورد.
مدیرکل دفتر گواهینامههای سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر چیزی حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ کمک خلبان در صف ورود به بازار کار هستند، گفت: در صورت ورود هواپیماهای جدید برای تمام این افراد فرصت شغلی به وجود میآید و مشکل بیکاری در صنعت هوانوردی رفع خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نیمنگاه ایران به توسعه ترانزیت دریایی در خزر
پس از آنکه هیاتهایی از کشورهای اروپایی در جریان مذاکرات خود با طرفهای ایرانی صحبت های ابتدایی برای مشارکت در توسعه دریایی ایران را مطرح کرده و بسیاری از بنادر جنوبی ایران در فهرست سرمایه گذاریهای بین المللی قرار گرفتند، حالا وقت آن رسیده تا آبهای شمالی کشور نیز بهبود نسبی اوضاع را تجربه کنند.
ایران از سال های دور در مناطق مختلف غربی و شرقی دریای خزر پایگاههای ترانزیتی و اقتصادی بنا کرده که نتایج آن مطرح شده نام سه بندر نوشهر، انزلی و امیرآباد در فهرست بنادر فعال در این منطقه بوده است.
هرچند با توجه به محدودیت نسبی اوضاع خزر در قیاس با خلیج فارس، تنها میتوان روی نقش منطقهای این دریا تاکید کرد اما افزایش قابل توجه مبادلات ایران با همسایگان خزر مانند روسیه و آذربایجان باعث شده آینده این بنادر نیز برای اقتصاد ایران اهمیت زیادی پیدا کند.
در این بین بندر امیر آباد با توجه به زیرساختهای قوی و البته توان بالای سرمایه گذاری در پس کرانه اهمیتی فراوان دارد و از این رو در برنامههای آینده وزارت راه و شهرسازی نیز بندر محوریت خاصی دارد.
پس از آنکه برنامههای ابتدایی برای بهبود نسبی اوضاع این بندر به کار بسته شد، حالا وزیر راه و شهرسازی از دو اتفاق مهم در این بندر رونمایی کرده که سواحل شرقی خزر را تا حد زیادی با ارتقای جایگاه رو به رو میکند. آخوندی در جریان بازدید خود از این بندر گفته با ساخت شش اسکله جدید، امیرآباد به ظرفیت تخلیه و بارگیری 7.5 میلیون تنی در سال می رسد و این رقم در قیاس با 4.5 میلیون تن فعلی قطعا جهشی قابل توجه به حساب خواهد آمد.
در کنار اتصال امیرآباد به شبکه ریلی کشور نیز دغدغه دیگری است که وزیر راه از پیگیری جدی آن خبر داده است. موضوعی که میتواند با توجه به قدمت راه آهن استان مازندران و البته اتصال ریلی اخیر کشور از طریق اینچه برون به ترکمنستان نقش آفرینی قابل توجهی به امیر آباد بدهد.
در این بین هرچند سازمان بنادر از ارائه اطلاعات دقیق از اوضاع دریایی ایران طفره میرود اما به نظر میرسد سرمایه گذاران بین المللی جدیدی نیز برای ورود به امیر آباد اعلام آمادگی کردهاند که ترکیب این منابع با بودجه دولتی میتواند عملیاتی شدن طرحهای توسعهای در امیر آباد را سرعت دهد. بحث اتصال بنادر اصلی کشور به شبکه ریلی و راه اندازی حمل و نقل ترکیبی از سالها پیش به عنوان یکی از اولویتهای زیرساختی کشور مطرح بوده و شاید اتصال خطوط ریلی به بندری که توسعه توان تخلیه و بارگیریاش در دستور کار قرار دارد گامی مهم در راستای رسیدن به این هدف به شمار آید.
راهآهن کشور تشنه ۳۵هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری
دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت نیاز است.
صادق جمشیددوست در نشست خبری با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد، اظهار داشت: توانمندی مهندسی حمل و نقل در کشور ایران بالا است.
وی ادامه داد: تحول در حمل و نقل ریلی، مزایایی نظیر کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده زیستمحیطی، ارتقای ایمنی و افزایش سرعت سیر را به دنبال دارد.
دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از مشکلات اساسی صنایع حمل و نقل، نبود نقشآفرینی صاحبان صنعت در حوزههای تصمیمگیری و سیاستگذاری است. وی با تأکید بر اینکه از نظر بار و مسافر ریلی در حد استاندارد بینالمللی نیستیم، افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سهم ریل در حمل و نقل مسافر به 18 درصد و در جابهجایی بار به 30 درصد افزایش مییافت، اما این هدف محقق نشد و امروز سهم راهآهن در جابهجایی مسافر 5 درصد و در حمل بار 8 درصد است.
جمشیددوست افزود: راندمان مالی صنعت حمل و نقل ریلی در کشور پایین و بین 7-5 درصد است، از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بانکی بیش از 25 درصد است، بنابراین بانکها مشارکتی در توسعه صنعت ریلی نخواهند داشت. دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از سوی دیگر شرکتهای ریلی امکان استفاده از وجوه اداره شده و تسهیلات صندوق توسعه ملی را هم ندارند، بنابراین ثبت سفارشی انجام نمیشود، چون نقدینگی وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه نظام تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی در صنعت ریلی باید اصلاح شود، اظهارداشت: شرایط اقتصادی ناپایدار عامل توجیه نامناسب مالی شرکتهای ریلی است، در حالی که در کشورهای خارجی شرکتهای ریلی با چنین مشکلاتی مواجه نیستند. دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: از سوی دیگر واگنساز خارجی در ابتدای قرارداد و پس از گشایش السی، حجم بالایی از رقم قرارداد را دریافت میکند، اما در ایران نقدینگی وجود ندارد تا حتی رقم پیشپرداخت از سوی شرکتها به واگنسازها پرداخت شود. وی افزود: در این راستا ورود واگنهای دست دوم خارجی نیز باب شد، با وجود آنکه مغایر با سیاستهای برنامه پنجم بود، اما برخی دولتها آن را اجرا کردند که موجب شد متوسط سن ناوگان ریلی کشور افزایش یابد. دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: امروز بزرگترین واگنساز ما به بازسازی کننده واگن تبدیل شده است و این منطقی نیست. وی یادآور شد: امروز 23 هزار دستگاه واگن باری، 1680 دستگاه واگن مسافری و 490 دستگاه لکوموتیو در سیر وجود دارد که لازم است تا سال 1404 تعداد واگنهای باری در سیر به 50 هزار دستگاه و تعداد واگنهای مسافری به بیش از 3 هزار دستگاه و تعداد لوکوموتیوهای موجود به 800 دستگاه برسد. جمشیددوست افزود: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی بیش از 35 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت مورد نیاز است.
صرفه جویی ۴ میلیارد تومانی با تعمیر گرم کوره ها
یک مقام مسئول در بنیاد مستضعفان با اشاره به انجام تعمیر گرم کوره برای نخستین بار در کشور، گفت: اجرای این روش ۴ میلیارد تومان صرفه جویی به همراه داشت.
مجید ضیایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهطور متوسط کورههای ذوب هر ۷ تا ۸ سال باید تعمیرات اساسی شود که روش معمول برای این کار این است که کوره را خاموش میکنند، گفت: در این روش قسمتی که نیازمند تعمیر است، تخریب شده و دوباره بازسازی میشود.
وی با اشاره به اینکه تعمیرات کوره بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز زمان میبرد، اظهار داشت: روش سرد علاوه بر تحمیل هزینههای بالا، زمان تولید را هم از بین میبرد بنابراین زیان های زیادی را به کارخانه تولیدی وارد می کند.
این مقام مسئول بنیاد مستضعفان با اعلام اینکه برای نخستین بار در کشور تعمیر گرم کوره را انجام دادیم، گفت: با همکاری یک شرکت پرتغالی توانستیم با این روش، بدون توقف خط تولید، تعمیرات اساسی را در کوره در یک زمان ۱۷ روزه عملیاتی کنیم که این اقدام، صرفه جویی ۴ میلیارد تومانی به همراه داشت.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف ما در همکاری با پرتغالیها انتقال دانش روش تعمیر گرم بود که در صورت تامین تجهیزات مورد نیاز متخصصان ایرانی میتوانند تعمیر گرم انواع کوره (برای سایر صنایع) را بدون نیاز به خارجیها انجام دهند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.